Recruitment, Werving & Selectie

social media online

2 op 5 HRM’ers vindt kandidaat op LinkedIn

LinkedIn en Facebook worden steeds belangrijker in het wervingsproces. Vooral het gebruik van LinkedIn neemt toe.

Nieuw personeel werven via social media is steeds meer in trek. Terwijl vorig jaar nog 19 procent van de HR-managers LinkedIn gebruikte voor de werving van nieuwe medewerkers, zegt nu 38 procent geschikte kandidaten te hebben gevonden via dit medium.
Bijna een kwart van de HR managers (22 procent) vond nieuwe aanwas via Facebook. Zo blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Robert Half Nederland, dat 200 HR-managers ondervroeg.
Uit eerder onderzoek van arbeidsbemiddelaar Unique bleek overigens dat bij bijna de helft van de mkb’ers social media ingeburgerd is als wervingsmiddel. Het gebruik van LinkedIn spant hierin de kroon: 87 procent van hen gebruikt dit voor werkvingsdoeleinden. De publieke sector daarentegen lijkt erg achter te liggen wat betreft social media als wervingskanaal. In de publieke sector werft men nog amper via deze kanalen, terwijl hun kandidaten hier wel op zoeken, bleek uit eerder onderzoek van HR-dienstverlener Driessen.

LinkedIn vs. traditionele cv

De groei in het gebruik van social media in het wervingsproces lijkt een gevolg van het vele gebruik ervan in het dagelijks leven. Toch gaven vier van de vijf (79 procent) CFO’s in eerder onderzoek van Robert Half aan meer vertrouwen te hebben in een traditioneel CV dan in de informatie op een LinkedIn-profiel. 83 procent van hen twijfelde bovendien aan de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn-profielen.
“Door het toenemende gebruik van social media hebben deze een vaste plek ingenomen in het wervingsproces, maar dit betekent niet dat het traditionele CV verdwijnt”, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Wij adviseren een gecombineerde aanpak van traditionele, digitale en externe middelen. Social media stellen recruiters in de gelegenheid om snel informatie over een kandidaat te weten te komen en mogelijk meteen contact op te nemen. Een CV kan daarnaast een mooie aanvulling zijn met meer achtergrondinformatie over de werkervaring en nevenactiviteiten.”

Lees ook: Zo werft HR met LinkedIn
Lees ook: Recruiter kijkt naar verkeerde dingen op Facebook

Promoten van vacature via social media

Wat zijn de grootste voordelen van het gebruik van social media bij het werven van kandidaten?
1 – Het plaatsen/promoten van vacatures (31 procent)
2 – Het vinden van kandidaten (31 procent)
3 – Het beoordelen van de achtergrond van een kandidaat (14 procent)
4 – Het bekijken van de aanwezigheid op social media van een kandidaat (14 procent)
5 – Het controleren van referenties (12 procent)

Social media niet geschikt voor alle vacatures 

De mate waarin online werven een rol speelt in de zoektocht naar de geschikte kandidaat verschilt per functiesoort. Zo geeft 42 procent van de Nederlandse HR-managers aan geen social media te gebruiken in de werving van functies op executive-niveau tegenover 23 procent bij staffuncties. De belangrijkste voordelen van online werven ten opzichte van traditioneel werven zijn volgens de HR-managers het promoten van vacatures en het vinden van geschikte kandidaten (beiden 31 procent).

TIP: Leer meer over het gebruik van social media op de cursusdag Social media in de HR-praktijk op 24 maart.