Verdieping

3 gouden regels voor outplacement

Op wat gemor van de vakbond na, lijkt het outplacementtraject dat PostNL deze week presenteerde voor het personeel, redelijk goed ontvangen. Drie tips voor een juist outplacementtraject.

‘Eigenlijk is er altijd wel kritiek als er een outplacementtraject wordt gepresenteerd’, weet Arold Schers, die voor Tempo Team Employability aan tafel zit met directies en HR-afdelingen die een outplacementtraject willen uitstippelen.
In dit geval had onder meer FNV Abvakabo wat kritiek op PostNL. In ruil voor een deel van de vertrekpremie kunnen medewerkers een contract krijgen bij het zogeheten Banenbedrijf – een samenwerking tussen PostNL, Randstad en Tempo Team, voor een traject van 1 tot 3,5 jaar. Zij krijgen uitzendwerk en worden ondertussen zo snel mogelijk aan een nieuwe baan geholpen. Voor jonge werknemers zou dit te weinig aantrekkelijk zijn liet de vakbond weten. Gelukkig is het grootste deel van de doelgroep, postbodes,  boven de vijftig. Hoe voorkom je kritiek op outplacementplannen? Drie tips van sales manager Schers.

1. Geef medewerkers vooral niet het idee dat ze loon moeten inleveren om een outplacementtraject in te mogen. Vertel ze dat ze en een ontslagvergoeding krijgen en een outplacementtraject. Als ze onverhoopt het traject niet willen, krijgen ze extra geld. Veel bedrijven maken eerst de ontslagvergoeding bekend en vertellen mensen vervolgens hoeveel minder ze krijgen als ze willen worden begeleid van baan naar baan.

2. Laat zo snel mogelijk nadat er een beslissing is genomen, weten dat er arbeidsplaatsen worden geschrapt. Gelukkig doen bedrijven dit vaker dan voorheen, maar nog steeds komt het voor dat mensen tot op de dag van het ontslag in onzekerheid worden gehouden, zegt Schers. Wees niet te bang dat goede mensen weglopen als je het nieuws in een vroeg stadium bekend maakt. Dat kortetermijneffect weegt niet op tegen de voordelen: je krijgt een opener imago en zodra de markt weer aantrekt, trek je als bedrijf flexibele, jonge krachten aan. Zeker als je mensen eerder goed geholpen hebt bij het vinden van een nieuwe baan.

3. Richt een mobiliteitscentrum in waar iedereen terecht kan – of biedt in ieder geval vanuit de HR-afdeling hulp aan werknemers bij het zoeken naar een nieuwe baan. Al is dat maar door samen werk.nl te bezoeken.