Nieuws

5 redenen om emotionele intelligentie serieus te nemen

De term emotionele intelligentie wordt in het bedrijfsleven soms met enige argwaan ontvangen, omdat emoties geen plek zouden hebben  in een zakelijke wereld waar harde beslissingen moeten worden genomen. Dat is een vergissing stelt dr. Kerrie Fleming, directeur van het leiderschapscentrum van de Britse Ashridge Business School.

“Emotionele intelligentie gaat niet om emotioneel zijn,” schrijft Fleming, “Het gaat erom jezelf beter te managen, het beste uit je team te halen en tegelijkertijd aandacht te hebben voor het welzijn en de individuele behoeftes van de medewerkers.”
Fleming heeft vijf redenen op een rij gezet waarom emotionele intelligentie in de bagage van elke manager zou moeten zitten:

  1. Het helpt mensen mee te krijgen in verandering. Emotioneel intelligente managers kunnen de stemming van de medewerkers aanvoelen en kunnen mensen helpen over hun angst voor verandering heen te komen.
  2. Het stimuleert innovatie en creativiteit. Mensen moeten zich goed voelen in hun werk om creatief te kunnen zijn. Leidinggevenden die hoog scoren op emotionele intelligentie weten hoe ze een positieve werkomgeving kunnen creëren.
  3. Emotionele intelligentie helpt een manager bij het bouwen van productieve relaties. Wie zijn emoties kan beheersen loopt minder risico op het verkeerde moment zijn zelfbeheersing te verliezen en kan ook bemiddelen bij conflicten tussen medewerkers.
  4. Managers met een hoge emotionele intelligentie kunnen begrip kweken voor diversiteit. Zij herkennen de verschillende type persoonlijkheden op de werkvloer en erkennen dat iedereen zijn of haar eigen voorkeuren heeft als het gaat om de manier van werken.
  5. Het is goed voor zakelijk inzicht. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat salesmedewerkers met een hoge emotionele intelligentie twee keer meer omzet draaien dan mensen die hier lager op scoren.

Amerikaanse onderzoekers concludeerden eerder al dat managers liever iemand aannemen met hoge emotionele intelligentie dan met een hoog IQ. Overigens blijkt uit eerder onderzoek van  het Centre for the Advancement of Psychological Science and Law  van de Universiteit van British Columbia in Canada dat emotioneel intelligente mensen hun vermogen om anderen te lezen nog wel eens overschatten.