Uncategorized

jongere generatie Y young professional stagiair

Zo wordt uw organisatie aantrekkelijk voor jongeren

U dacht dat jongeren ‘vrijheid’ willen in het werk? Verkeerd gedacht. Als u niet weet wat Generatie Y wil, kan u dat duur komen te staan. 3 tips om aantrekkelijk te worden voor de jongste generatie baanzoekers.

Als het aan de jongste generatie werknemers ligt, slaan zij de zorg, overheid en techniek over in hun zoektocht naar een baan. Dat concludeert Stephan Corporaal, die onlangs promoveerde aan de Open Universiteit op zijn proefschrift ‘Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling’. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wil Generatie Y wil geen vrijheid maar structuur in het werk, zo concludeert Corporaal. Daarbij sluiten de werkbehoeften van jongeren in deze sectoren niet aan op het aanbod van werkgevers, met name op het gebied van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, werkomstandigheden en duidelijke verwachtingen. En de overeenkomsten díé er zijn, worden niet genoeg benadrukt in de werving. Hoe deze mismatch op te lossen? Corporaal geeft tips voor werkgevers tips over hoe ze hun aantrekkelijkheid voor jongeren kunnen verhogen:

1. Bied jongeren een breed ontwikkelingstraject

Bedrijven doen er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede, meerjarige ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie.
Dat betekent dus dat HR het idee van opleiden via cursussen moet loslaten en meer moet denken in het koppelen van oude aan jonge medewerkers die met elkaar praten over inhoudelijke ontwikkeling. Jongeren benadrukken ook de behoefte aan sociale contacten in de organisatie, door bijvoorbeeld op verschillende afdelingen te werken. Corporaal: ‘Zo ontwikkelen ze een integrale blik op het product. En werkgevers zelf hebben daar ook wat aan, hun personeel wordt namelijk breder inzetbaar.’

2. Benadruk overeenkomsten in wervingscampagnes

Om de overeenkomsten in behoeften en aanbod te benadrukken, moet HR de al aanwezige jonge werknemers vragen hoe zij die gestelde ‘vrijheid’ ervaren in hun werk en die vastleggen testimonals op de recruitmentwebsite. ‘Dan weten jongeren wat ze kunnen verwachten. Bovendien ervaren jongeren de informatie op deze websites vaak als reclamepraat. Als die informatie rechtstreeks van de medewerker zelf komt ervaren zij die als betrouwbaarder.’

3. Zet jongeren in voor innovatie

Jongeren benadrukken telkens weer de behoefte aan ontwikkeling en uitdaging in het werk. Maar wanneer zij creatieve ideeën ventileren, lopen veel van hen tegen een muur aan van procedures en regels. Of simpelweg tegen medewerkers die alle innovatieve ideeën doodslaan.
Terwijl organisaties deze ideeën juist goed kunnen gebruiken om te innoveren in het bedrijf; generatie Y is deinst er niet voor terug om de huidige gang van zaken eens kritisch tegen het licht te houden.
Bij Ikea vonden ze een multifunctionele oplossing. Daar werden jongeren en directieleden bij elkaar gezet om nieuwe oplossingen te vinden voor bestaande problemen. ‘Door dat directe contact konden de jongeren die muur van procedures en regels omzeilen.’ Twee vliegen in één klap: de jongeren kregen hun uitdaging, de organisatie hun innovatie.

TIP: Lees welke kenmerken ‘de jongere medewerker’ heeft op PW De Gids Vakbase.