Nieuws

blinddoek

Rommelige onboarding? Dan is medewerker snel weg

Nieuwe medewerkers een goede start geven is het halve werk. Maar dat gebeurt zeker niet altijd. En dat brengt risico’s met zich mee.

U heeft het vast eens zien gebeuren. En anders heeft u het zelf misschien wel meegemaakt. Je bent vol frisse moed begonnen met een nieuwe baan, maar het begin is rommelig. Qua inwerken moet je het zelf een beetje uitvinden, over de cultuur word je weinig uitgelegd. Kortom: je ‘nieuwe uitdaging’ had je je wel anders voorgesteld.

Onwil? Dat waarschijnlijk niet. Maar werkgevers die te weinig aandacht besteden aan de onboarding van nieuwe medewerkers en de integratie in de bedrijfscultuur, krijgen nogal eens de deksel op hun neus. En dat brengt een verhoogd risico op snelle uitstroom met zich mee. Zo stelt Paul Wolfe, een van de topmannen van vacaturesite Indeed, op ManagersOnline.

Lees ook: Grote uitstroom voorkomen: 4 tips

Dat gebeurt veelal wanneer managers te veel bezig zijn met de vraag naar producten en diensten, in plaats van met hun team. Het betrokken houden van medewerkers blijft dan liggen. ‘Het heeft weinig zin om de recruitmentafdeling tijd te laten besteden aan het werven van personeel, als de bestaande werknemers weglopen.’ Zo zegt Wolfe op de nieuwssite.

Een taak dus voor managers om te werken aan medewerkersbetrokkenheid. Vanaf het prille begin. Wolfe noemt in het artikel ook een aantal oplossingen. Geef de nieuwe werknemer al voor de eerste werkdag het gevoel dat hij welkom is en dat je uitkijkt naar een goede samenwerking. Bijvoorbeeld door een welkomstpakket op te sturen met informatie over de eerste werkdag. Of laat de leidinggevende vooraf al een boodschap achterlaten. (Lees het artikel op ManagersOnline.nl.)

Lees ook: Zo creëert HR betrokkenheid met eHRM