Reorganiseren

vakantie vliegtuig piloot

Air France: ‘productiviteit omhoog of salaris omlaag’

Productiviteit omhoog of het salaris omlaag. Air France zet het eigen personeel voor het blok bij nieuwe reorganisatie.

Medewerkers van Air France kunnen in hun nieuwe contract kiezen of ze harder willen werken voor hetzelfde geld, of dat ze salaris inleveren. Dat stelt de HR-directeur van de vliegmaatschappij Xavier Broseta maandag in een interview met de krant Le Parisien.

Harder werken, zelfde salaris

Plannen om de productiviteit te verhogen stuiten op veel verzet bij het personeel. Volgens Broseta, die begin deze maand tegen wil en dank een bekende Fransman werd nadat hij door eigen medewerkers was belaagd (>PW De Gids) en gemolesteerd, ligt een voorstel op tafel om werknemers uit drie arbeidscontracten te laten kiezen.
Wie ervoor kiest de door de directie gevraagde extra inspanning te leveren, behoudt zijn salaris, en wie meer doet dan gevraagd krijgt er zelfs geld bij. Personeelsleden die niet bereid zijn harder te werken, leveren daarentegen salaris in. Zusterbedrijf KLM vroeg in 2012 ook een dergelijk offer (>PW De Gids) van het personeel. Daardoor vielen er – de eerste jaren – minder gedwongen ontslagen.

Reorganisatie

De Franse poot van luchtvaartgroep Air France-KLM slaagde er het afgelopen jaar niet in de piloten achter een nieuw besparingsprogramma te krijgen. Daarom besloot het bedrijf begin deze maand te snijden in het vluchtaanbod. Dat gaat gepaard met het verlies van 2900 banen in de komende twee jaar.
Broseta benadrukt nog maar eens dat Air France, net als de Nederlandse zustermaatschappij KLM, stappen moet zetten om de concurrentiepositie te verbeteren. Dat dit jaar mede dankzij de lagere brandstofprijs waarschijnlijk voor het eerst in jaren weer een operationele winst in het verschiet ligt, doet daar niets aan af.
‘Degenen die denken dat Air France het gaat redden als het 100 miljoen euro winst per jaar maakt, houden zichzelf voor de gek’, zegt Broseta. ‘Om te overleven in deze zee vol met haaien moeten wij even sterk zijn als onze concurrenten.’ En daarvoor zijn momenteel de kosten bij Air France gewoonweg te hoog, aldus de bestuurder. (ANP)

TIP: Moet u meer doen met minder mensen? Leer hoe dat kan op het Congres Over Strategische Personeelsplanning op 17 november.