Recruitment, Werving & Selectie

blinddoek

Arbeidsmarktpositie blijft meestal onbesproken

Recruiters en HRM’ers vragen nieuwe medewerkers zelden naar hun mening over de arbeidsmarktpositie van de organisatie. Dat is opmerkelijk, want het verbeteren van het eigen werkgeversmerk wordt genoemd als de belangrijkste en duurzaamste trend in werving en selectie.

Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn.

Slechts 25 procent van de Nederlandse bedrijven ondervraagt regelmatig nieuwe kandidaten over de eigen marktpositie. Wereldwijd zegt 34 procent van de bedrijven deze vragen te stellen aan nieuwkomers.

Nederlandse bedrijven zijn niet tevreden over de manier waarop ze beschikbare data gebruiken voor wervingsbeslissingen, slechts 15 procent vindt dat ze dit goed doen. Hoe het staat met het eigen werkgeversmerk is sowieso vaak nattevingerwerk; niet meer dan 27 procent van de respondenten – wereldwijd is dit 33 procent – meet het eigen employer brand regelmatig op een kwantificeerbare manier.

TIP! Met vakgenoten van gedachten wisselen over strategische personeelsplanning? Bezoek het congres Over Personeelsplanning op 10 december in Doorn