Productiviteit

Bedrijven sabotteren inzet van medewerkers

Meer dan een derde van de werknemers wereldwijd (38 procent) wordt tegengewerkt door zijn eigen werkgever. Support en ondersteuning vanuit het bedrijf ontbreken, waardoor medewerkers geen ‘stapje extra’ kunnen doen. 36 procent van de werknemers voelt zich niet betrokken bij het werk.

Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde ‘effectiveness-onderzoek’ van organisatieadviesbureau Hay Group onder 1610 organisaties uit 46 landen.

In Nederland hebben bovengemiddeld veel werknemers het gevoel dat ze onvoldoende ondersteuning krijgen van de organisatie waarvoor zij werken. Anne Branger, director Productized Services bij Hay Group: ‘In Nederland hebben werknemers, met 42 procent, relatief veel last van belemmeringen waardoor ze niet het maximale resultaat behalen. Bedrijven doen er goed aan om te zorgen voor de juiste structuur, trainingen en middelen zodat werknemers optimaal kunnen presteren.’

Verbonden
In Europa voelt slechts 64 procent van de werknemers zich verbonden met hun werkgever, het laagste niveau sinds 2008. Het onderzoek toont aan dat bedrijven die investeren in ‘engagement’ een productiviteit realiseren die 2,5 keer hoger ligt. Investeert een organisatie ook in ‘enablement’, dan is de omzetgroei 4,5 keer hoger dan die van een minder goed presterende organisatie.

Gemotiveerd
Nederlanders snakken er volgens het onderzoek naar de mogelijkheid om zich in te zetten. 81 procent van de beroepsbevolking is gemotiveerd om meer te doen dan het officiële takenpakket omschrijft. ‘Nederlanders zijn erg trots om voor een bepaald bedrijf te werken’, aldus Branger. ‘Goed presterende bedrijven scoren hoog op werknemersbetrokkenheid: 75 procent. Hierdoor kunnen ze veel meer waarde toevoegen en succesvoller zijn dan bedrijven waar het potentieel niet volledig wordt benut.’