Recruitment, Werving & Selectie

jongere generatie Y young professional stagiair

Bent u wel aantrekkelijk genoeg voor generatie Y?

Opereert u als HR-professional in de zorg, techniek of overheid? Grote kans dat generatie Y uw organisatie overslaat in de zoektocht naar werk. Waarom? U bent niet aantrekkelijk genoeg deze jongste generatie baanzoekers.

De werkvoorkeuren van generatie Y en het werkaanbod in deze branches sluiten niet goed op elkaar aan. Dat blijkt uit onderzoek van Stephan Corporaal, die hier op 10 oktober aan de Open Universiteit op promoveert. Vooral de technische sector zal veel moeten doen om aantrekkelijker te worden. Bedrijven uit deze sector doen er goed aan om te investeren in meer afwisseling en ontwikkeling in het werk en de werkomstandigheden op orde te brengen.

Generatie Y wil structuur

Corporaal weerlegt in het onderzoek veel vakpublicaties over deze generatie baanzoekers waarin wordt gesteld dat deze ‘generatie Y’ geheel anders is dan voorgaande generaties. Generatie Y zou op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving.
Uit zijn onderzoek blijkt juist dat jongeren veel conservatiever zijn dan gedacht: ze eisen structuur en duidelijkheid. Zij willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding. Corporaal toont bovendien aan dat de voorkeuren tussen lager en hoger opgeleide jongeren nauwelijks verschillen.

Generatie Y ziet mismatch werkomstandigheden

In het proefschrift worden de werkvoorkeuren van generatie Y vergeleken met de kenmerken van werk zoals ervaren door medewerkers in de techniek, zorg en overheid. Uit die vergelijking blijkt dat de organisaties in deze sectoren niet voorzien in de behoeftes van jongeren, met name op het gebied van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, werkomstandigheden, afwisseling en duidelijkheid.
In de technische sector sluiten bovendien de flexibiliteit in werkdagen, de fysieke werkplek en de sfeer in de organisatie niet aan op de voorkeuren. Weliswaar zijn er ook overeenkomsten, maar organisaties benadrukken die sterke punten niet of nauwelijks in hun wervingscommunicatie met als gevolg dat hun wervingskracht beperkt is.

Oplossingen voor HR

De uitkomsten van het onderzoek geven concrete oplossingsrichtingen om de aantrekkelijkheid van organisaties voor jongeren te verhogen. Zo doen bedrijven er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie. Verder is het verstandig om niet zozeer te investeren in ‘het nieuwe werken’, maar juist in duidelijkheid, structuur en feedback.
Voor bedrijven is er een instrumentarium beschikbaar waarmee kan worden onderzocht in hoeverre zij voorzien in voorkeuren van jongeren.

Dit artikel verscheen eerder op PW De Gids.

Meer lezen over de wensen van generatie Y?

Lees ook: Zo betrek je generatie Y bij strategische personeelsplanning
Lees ook: Generatie Y is niet lui, maar onbegrepen
Lees ook:
Speel in op generatiebepaalde arbeidsvoorwaardebehoeften