Blog

shutterstock_samenwerken management manager vergadering

Beoordelen met Thick Value: wat is dat?

Heeft u ook hekel aan functionerings- en beoordelingsgesprekken? Met het bespreken van de Thick Value wordt het leuker, zegt Suzanne Jungjohann. Maar wat is dat?

Bijna iedereen heeft een hekel aan functionerings- en beoordelingsgesprekken. Maar met het bespreken van de menselijke meerwaarde die uw medewerkers hebben voor de organisatie, wordt het leuk, zegt Suzanne Jungjohann, director Performance Management bij Randstad.

De eerste keer dat ik over Thick Value las, was een vrijdagavond, zittend op de bank. Het zal aan die context hebben gelegen, maar ik associeerde de term met een goed glas, donkerrode, naar rijp fruit smakende wijn. Met veel body, zeg maar. Dat bleek het natuurlijk niet te zijn, maar het smaakte professioneel gezien wel naar meer. Echt betekenisvol willen zijn als organisatie en ook natuurlijk het beste uit je medewerkers willen halen.
Bijna elke zichzelf respecterende organisatie, publiek of privaat, heeft een formeel performancemanagementproces gedefinieerd en geïmplementeerd. Met aan functiebeschrijvingen gekoppelde doelstellingen en competenties, beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken, ratings en schalen, ontwikkelplannen, het hele arsenaal.

TIP: Lees meer over beoordelingsgesprekken en dossieropbouw op PW De Gids Vakbase.

‘Helpen’ is het kernwoord

Maar waarom is het toch zo moeilijk om dit goed uit te voeren? Een rondje langs de velden leert dat bijna iedereen er een hekel aan heeft (zowel medewerkers als leidinggevenden), managers er over het algemeen niet goed in zijn (alle trainingen, workshops en begeleiding ten spijt) en de validatie van de opbrengst van het proces (verbetering van de performance) op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is. Valt daar dan niets aan te doen? Natuurlijk wel, al blijkt het niet eenvoudig. Maar ik denk dus dat Thick Value wel een doorbraak kan zijn.
Thick Value laat zich het beste omschrijven als de meerwaarde die organisaties naast de puur financiële opbrengst leveren aan alle stakeholders: aandeelhouders, managers, medewerkers, markten of klanten. Thick Value is met andere woorden iets (product of dienst) geweldigs leveren dat het leven van mensen waarneembaar en significant beter maakt. Het kernwoord lijkt ‘helpen’ te zijn: klanten, consumenten, prospects. Kortom, iedereen met wie je te maken hebt, helpen hun leven aangenamer te maken.

Goede wijn vs. gifbeker

Persoonlijk denk ik dat steeds meer organisaties deze Thick Value hebben gedefinieerd en meenemen in hun missie en visie, maar op de een of andere manier lijkt het in de performancecyclus dan toch altijd weer over zaken als winst, marktaandeel of salesgroei te gaan.
Dus waarom gebruiken we de Thick Value van een organisatie niet als startpunt van de performancecyclus? Geen functiebeschrijvingen of vaste formats, maar echte gesprekken met medewerkers over deze toegevoegde waarde, hoe zij daar aan bijdragen, wat hen daarin motiveert, en welke acties je daarin van elkaar verwacht. Dat hoeft helemaal niet te bijten met meetbare doelstellingen en concrete acties of ontwikkelpunten.
Maar volgens mij wordt de performancemanagementcyclus daarmee veel betekenisvoller, duurzamer en meer bevlogen. Met echte gesprekken over echte onderwerpen; je zou er bijna een goed glas wijn bij inschenken. Maar wees wel oprecht, ander wordt het een gifbeker.

Over de auteur: Suzanne Jungjohann is director Performance Management bij Randstad Holding en schrijft maandelijks een column in PW De Gids. Regelmatig schrijft ze blogs voor HRbase.nl