Blog

feedback

Creëer een cultuur van constante feedback

Beoordelen is passé. Managementbladen, kranten en blogs staan vol met berichten die de afschaffing van de traditionele manier van beoordelen prediken. Maar hoe moet dat nu anders, vraagt Janneke Schenning, blogger op HRbase, zich af. De sleutel tot succes is volgens haar constante feedback stimuleren.

“De traditionele manier van beoordelen wordt als omslachtig, niet effectief en funest voor motivatie gezien. Bovendien heeft de nieuwste generatie er geen boodschap aan”, aldus Schenning.

Continue feedback stimuleren in de organisatie is vele malen interessanter dan dat ene moment aan het einde van het jaar, betoogt Schenning. Uit onderzoek van Schouten & Nelissen blijkt dat slechts 10 procent van de medewerkers actief vraagt om feedback van de leidinggevende, terwijl feedback en eigen regie bij uitstek zorgen voor een goede ontwikkeling. Genoeg redenen dus om hier actief op in te zetten. En het beoordelingsvraagstuk te beschouwen als onderdeel van een groter vraagstuk, aldus Schenning

Lees ook: Zo geeft u goede feedback

Aan de slag
Wat kunt u doen? Schenning geeft een paar tips. “Het begint met bewustwording in de organisatie van de huidige stand van zaken. Start eens een mini-onderzoekje. Stel een aantal vragen: Hoeveel feedback heeft u van collega’s gekregen de afgelopen week? Hoeveel van de leidinggevende? Waren dat complimenten of kritische noten? Hoeveel feedback heeft u zelf gegeven, van welke aard en aan wie? Dit helpt om de stand van zaken vast te stellen en bewustwording te creëren .°
Is de conclusie dat het wel wat meer mag zijn, dan zijn er tal van mogelijkheden.”Er is genoeg keuze in 360° feedbackinstrumenten. Werk eens met feedbackspellen of experimenteer met nieuwe feedbacksystemen. Zo zijn er verschillende feedback-apps op de markt waarmee snel en doeltreffend feedback kan worden gegeven.

Zijn we er dan? Zeker niet. Nog belangrijker dan continue feedback is werken aan de wijze waarop feedback wordt gehanteerd. De Brauw Blackstone hanteert bijvoorbeeld de feedbackmaand. Past dat u?

Onderzoek van Dr. Marianne van Woerkom van de universiteit van Tilburg wijst uit dat concentreren op sterke punten leidt tot meer bevlogenheid, minder ziekteverzuim, betere prestaties en meer ontwikkeling. Dat maakt het belangrijk om te kijken hoe u het geven van feedback inricht, zodat het stimulerend werkt, energie geeft en dus meer rendement oplevert. Goed en constructief feedback geven waarbij de nadruk ligt op het uitbouwen van sterktes. Dat kan worden geleerd.

Over de auteur: Janneke Schenning is directeur van Schouten & Nelissen University. Focus, Human Resource Development. Lees haar volledige blog op HRbase