Nieuws

SPP

De 10 beste manieren om talent de deur uit te jagen

Iedereen wil goede mensen, en als je talentvolle medewerkers hebt weten te werven, dan wil je ze houden ook. Waarom zijn het dan juist de beste mensen die het vaakst kijken of het gras bij de buren echt groener is? TLNT.com presenteert de top-10 van voornaamste redenen waarom organisaties hun mensen niet vast weten te houden.

10 – Behandel iedereen gelijk. Het klinkt leuk, maar niet iedereen ís gelijk. Sommige mensen presteren beter dan anderen, en willen daarvoor beloond worden. Iedereen moet niet gelijk, maar wel eerlijk worden behandeld.

9 – Accepteer middelmatigheid. Toppers willen niet werken met onderpresteerders, en zouden dat ook niet hoeven te doen, aldus TLNT.

8 – Hanteer onzinnige regels. Goede werknemers hebben behoefte aan duidelijkheid en richtlijnen, maar willen niet in hun werk worden gehinderd door zinloze bureaucratie.

7 – Negeer uitmuntende prestaties. Gedrag dat je vaker wilt zien, moet direct erkenning en beloning opleveren.

6 – Druk lol op de werkplek de kop in. Natuurlijk is jouw organisatie bezig met serieuze dingen, maar moet het ook saai zijn? Zorg ervoor dat de sfeer op de werkvloer relaxed is en mensen kijken er naar uit om elke dag aan het werk te mogen gaan.

5 – Verzwijg informatie. Werknemers willen weten wat er speelt, of het nu goed of slecht nieuws is. Als jij niet zegt wat er aan de hand is, doet de geruchtenmolen het wel.

4 – Micromanagement. Ga goede werknemers niet vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Vertel ze waarom het gedaan moet worden en waarom hun werk belangrijk is. En laat ze dan met rust om te doen waar ze goed in zijn en waarvoor je ze hebt aangenomen.

3 – Vergeet het beleid om werknemers te binden en te boeien. Maak een lijst van de mensen die je wilt houden en noteer daarbij wat je doet om deze mensen aan de organisatie te binden.

2 – Voer geen gesprekken om erachter te komen wat mensen belangrijk vinden. Wacht niet tot een belangrijke werknemer vertrekt om er pas in het exitgesprek achter te komen hoe je hem of haar had kunnen vasthouden.

1 – Zorg dat de introductieperiode inspiratieloos is. De eerste zestig dagen zijn cruciaal om indruk te maken op nieuw talent. Veel introductieprogramma’s zijn slecht georganiseerd, inefficiënt en saai.