Talentmanagement

Recruitment 3.0

De 10 kernpunten van recruitment 3.0

Recruitment 3.0 gaat over verbinden, betrokkenheid en het creëren van emotie. Door middel van dialoog, live contact en via social media. Traditionele recruiters worden dan ook vervangen door ‘emotionele’ marketeers en drie soorten medewerkers zullen zich gaan bezighouden met recruitment:

• De nerd = de sourcer;
• De salesman/vrouw = acquisition;
• De psycholoog = de interviewer/ selecteur.

10 keer recruitment 3.0
Bij het toepassen van recruitment 3.0 is het van belang dat u de volgende zaken voor ogen houdt:

1. Technologie heeft een grote impact op het organiseren van arbeid;
2. De vraag naar een specialisme neemt steeds meer toe en vaste contracten bij een werkgever passen daar niet bij;
3. Van ‘vaste kern met flexibele schil’ naar ‘flexibele kern met vaste schil’;
4. De mensen met hoge arbeidsmarktwaarde zijn steeds minder te binden door middel van vaste contracten;
5. Werknemers met een mbo-diploma krijgen het moeilijk op de arbeidsmarkt;
6. Kent u uw eigen bedrijfscultuur? Weet u wie u bent en wat uw DNA is?
7. Weet u wie u wilt zijn als bedrijf, wat u wilt uitstralen en welke mensen daarbij horen?
8. Cultuur wordt het onderscheidende vermogen van bedrijven. De kernvraag hierbij is: Hoe krijg je de ‘bevlogen professional’ binnen?
9. Gegeven het belang van de match van de kandidaat met de bedrijfscultuur is de vraag of externe recruiters de eigen cultuur goed naar buiten toe kunnen vertegenwoordigen?
10. Recruiters moeten hun focus meer naar buiten verleggen. Daarbij worden empatische waarden cruciaal.

Han Mesters is Sector Banker bij ABN Amro

Op PW de Gids Vakbase leest u ook welke zeven vragen in sollicitatiegesprekken favoriet zijn in het kader van het opleveren van een hoog rendement.