Nieuws

shutterstock_boeken

Deze leerstrategieën zijn nutteloos

Sommige kennis moeten uw medewerkers simpelweg ‘stampen’: arceren, herhalen, samenvatten. Alleen, deze leermethoden werken niet. Wat werkt wel?

Alle moderne leervormen ten spijt, voor sommige opleidingen en bijscholingen zullen uw medewerkers kennis simpelweg met een boek tot zich moeten nemen. Maar onderzoek laat zien dat meest gebruikte leerstrategieën als arceren en herbestudering – weet u nog, die goede oude studietijd? – het minst effect hebben. Maar hoe moet het dan wel? Zelfstandig coach Patricia de Wit geeft drie effectieve leermethodes voor uw personeel.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de beste leerstrategieën. In de EdX MOOC (Massive Online Open Course) “Think 101x The Science of Everyday Thinking” is een goede samenvatting van dit onderzoek te beluisteren, gegeven door Professor John Dunlosky. Ook de masterclass die de Open Universiteit op het web aanbiedt (dr. Gino Camp) over effectieve leerstrategieën berust op dit onderzoek. De slechtste en de beste leerstrategieën:

De minst nuttige leerstrategieën zijn helaas de meest gebruikte, namelijk arceren en herbestuderen van de stof. Ook samenvatten, visualiseren, overschrijven en het opschrijven van kernwoorden zijn ineffectieve methodes. Maar wat werkt dan wel? Er zijn 3 methodes die met kop en schouders boven de rest uitsteken qua effectiviteit:

1. Jezelf toetsen
Het gaat hierbij dus niet om een officiële eind-toets maar testen die je zelf inbouwt tijdens het leren. Mogelijkheden om dit te doen zijn

  • je stel vragen over de stof aan een studiemaatje en andersom
  • je bedekt de stof en vertelt in eigen woorden wat je hebt gelezen/geleerd
  • je mixt de voorbeelden uit de verschillende hoofdstukken en je vraagt jezelf de theorie die het voorbeeld illustreert erbij te vertellen
  • je past de kennis toe in een andere context

2. Spreiden van de leermomenten
Stel je hebt drie dingen A, B en C te doen of te leren. In plaats AAA BBB CCC kun je beter de volgorde veranderen in ABC ABC ABC. De tijdsbesteding blijft hetzelfde maar het leereffect wordt vergroot.
Hoe meer je spreidt in de tijd, (dagen, weken, maanden), hoe langer je het onthoudt. Met stamp-werk kun je de volgende dag een voldoende halen, maar een jaar later ben je alles weer vergeten.

3. Maken van links
Het geheugen is geen bak met losse informatie. Het geheugen is beter te vergelijken met een structuur die bestaat uit verbindingen. Hoe meer verbindingen je legt bij het opnemen van nieuwe informatie, hoe makkelijker de informatie weer op te halen is. Dat leggen van verbindingen kun je actief doen, door voorbeelden te bedenken, links te leggen met je dagelijkse ervaring en met wat je al weet.

Over de auteur: Patricia de Wit is zelfstandig coach en interim-manager en blogt regelmatig voor HRbase.nl.