Recruitment, Werving & Selectie

Dus… waar zie je jezelf over vijf jaar?

Het is één van de grootste clichés van het sollicitatiegesprek: “Waar zie je jezelf over vijf jaar?” Maar zo gek is die vraag nog niet, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Hal Hershfield universitair docent Marketing aan de Leonard N. Stern School of Business (onderdeel van  New York University) bekeek met behulp van een scan wat er gebeurt in de hersenen van mensen die nadenken over hun toekomstige zelf.

De meeste mensen kijken naar hun toekomstige zelf alsof ze iemand anders zien. Maar wie in gedachten écht naar zichzelf kijkt wanneer hij nadenkt over zijn eigen toekomst, neemt betere beslissingen, zo zegt Hershfield in een interview met de Harvard Business Review. Wanneer het om pensioen gaat bijvoorbeeld, zijn mensen die een foto van zichzelf zien waarop zij oud zijn gemaakt, geneigd meer geld apart te zetten voor later dan mensen die een foto zagen waarop hun huidige leeftijd te zien is.

Uit onderzoek dat Hershfield uitvoerde samen met onder anderen Jean-Louis van Geldervan het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) dat jonge volwassenen die moeten nadenken over zichzelf als veertiger minder snel een amorele beslissing nemen en ook minder geneigd zijn om vals te spelen bij testen.