Recruitment, Werving & Selectie

“Gebruik sollicitatiegesprek voor marktonderzoek”

Werkgevers die tijdens het sollicitatiegesprek niet vragen waarom iemand voor ze wil werken, laten belangrijke informatie liggen die kan leiden tot betere arbeidsmarktcommunicatie.

Dat stelt recruiter Mel Kleiman op zijn site Humetrics. Volgens hem begint het verzamelen van HR-metrics al tijdens het sollicitatiegesprek. Door te vragen hoe werknemers de vacature hebben gevonden, en vervolgens later nog eens naar de antwoorden te kijken, kan HR veel leren, stelt Kleiman. Wie de meeste sollicitanten binnenkrijgt door een bordje met de woorden “Hulp Gevraagd” in de etalage te zetten, kan denken dat het zinloos is om de vacature tegen betaling te plaatsen op een jobboard. Maar wat als al die sollicitanten nu binnen en paar maanden weer vertrokken zijn, terwijl degenen die via het jobboard binnen zijn gekomen de meest succesvolle werknemers blijken te zijn?

Een andere belangrijke vraag die elke recruiter of HRM’er aan een sollicitant moet stellen is waarom het ze leuk lijkt om voor de organisatie te gaan werken. Als blijkt dat het merendeel dat wil omdat ze in de buurt van het bedrijf wonen, heeft het weinig zin om landelijk te adverteren, zegt schrijft Kleiman.

Kleiman: “Elk sollicitatiegesprek biedt niet alleen een kans om iets over de sollicitant te weten te komen, maar ook om belangrijk marktonderzoek te doen. De antwoorden die je krijgt zijn vormen de kern van een effectieve arbeidsmarktcampagne.”