Nieuws

shutterstock_duurzame inzetbaarheid energie vitaal

Heineken stuurt medewerkers op creativiteitsles

Heineken stuurt al zijn medewerkers op een training in creatieve reclamecampagnes. Wat moet het de organisatie opleveren?

Wat maakt een reclame niet goed, maar geweldig? Medewerkers van Heineken, ongeacht functie, krijgen tegenwoordig een tweedaagse cursus in creativiteit. Het bierbrouwconcern is ervan overtuigd dat creatieve marketing de resultaten van de organisatie sterk omhoog krikt. Daarom moeten medewerkers dus ook snappen wat een goede reclame is. Internationaal marketingdirecteur Søren Hagh zegt dat in een interview in het Financieele Dagblad.

Volgens Hagh is de ‘correlatie tussen creativiteit en meer rendement op investeringen extreem sterk’, zo stelt hij in het FD. Alle mensen in het bedrijf krijgen daarom een tweedaagse cursus om te snappen hoe een creatieve campagne in elkaar steekt. De bedoeling is om op die manier een ‘gezamenlijke taal’ te krijgen over creativiteit, zodat de discussie over creativiteit makkelijker op gang komt tussen collega’s onderling. Organisatiestrateeg Jeroen Busscher noemde creativiteit op het Congres Over Personeelsplanning in Doorn een van de vier toekomstbestendige competenties.

De cursus is niet vrijblijvend. Heineken heeft zo’n duizend mensen binnen en buiten het concern opgeleid op tweedaagse trainingen te geven. Van de prestaties op die training hangen zelfs promotiekansen van medewerkers af.