Nieuws

ehrm

HR struggelt met loopbaanbeleid voor IT’er

HR heeft moeite met het opzetten van een effectief loopbaanbeleid voor jonge IT-ers. Hoe helpt u kersverse IT’ers richting te geven aan hun carrière?

Bijna de helft (45 procent) van de pas afgestudeerde IT-ers heeft geen idee wat voor werk ze willen gaan uitoefenen en wat voor werk bij hen past. Terwijl zij toch gemiddeld een maand na afsluiting van hun studie al terecht kunnen bij een nieuwe werkgever. Dat maakt dat de arbeidsmobiliteit onder kersverse IT’ers hoog is: een derde van hen wisselt binnen het eerst jaar al van baan. En als de starters zelf niet weten wat ze willen, kan HR moeilijk sturen op een effectief loopbaanbeleid.
Dat blijkt uit onderzoek naar loopbaanontwikkeling bij jonge IT’ers en loopbaanbeleid bij IT-organisaties, uitgevoerd door Procam. Het bureau, dat talentenprogramma’s ontwikkelt voor jonge hoogopgeleide IT’ers, ondervroeg duizend hoogopgeleide starters op de IT-arbeidsmarkt en 110 CIO’s, HR-managers en IT-managers.

TIP: Lees wanneer u een loopbaan- of coachingstraject aanbiedt op PW De Gids Vakbase.

HR heeft moeite met loopbaanbeleid
De hoge arbeidsmobiliteit van IT-starters maakt dat organisaties moeite hebben met een effectief loopbaanbeleid. Naast gebrek aan zelfkennis bij de IT-starters zijn er vanzelfsprekend ook externe factoren die het hoge verloop veroorzaken, zoals de war for talent, toename van tijdelijke contracten en economisch herstel.
Om jong talent te vinden en te binden, besluiten organisaties nog meer te investeren in werving en selectie, betere arbeidsvoorwaarden of meer opleidingsmogelijkheden. Onderzoek laat echter zien dat dit in de praktijk vooral leidt tot ‘trial & error’, concludeert Procam in hun paper ‘Het voordeel van een talentennetwerk van jonge IT-professionals voor bedrijven’.

Tip voor HR
George van Buysrogge, directeur van Procam: “Om de trend van een hoog verloop onder IT-starters te doorbreken, zullen organisaties het over een andere boeg moeten gooien. Het is raadzaam om IT-starters te helpen richting te geven aan hun carrière. Veelal zijn ze hier nog niet echt mee bezig geweest omdat ze vooral gefocust waren op het behalen van hun diploma. Het bevorderen van zelfkennis is een belangrijke stap.
Vragen die hierbij centraal staan zijn: ‘wie ben ik?’, ‘wat wil ik?’ en ‘wat kan ik?’. Jonge professionals kunnen door middel van zelfontwikkeling en coaching leren hoe ze hun eigen loopbaan het beste kunnen vormgeven, mét optimale inzet voor het bedrijf waarvoor ze werken. Zowel starters als organisaties hebben baat bij het bieden van goede loopbaanbegeleiding.”

Lees ook: Stappenplan voor effectief loopbaanbeleid