Blog

anders werken

Laat je medewerkers denken als een ondernemer: 5 tips

Ondernemers nemen risico’s en vinden nieuwe manieren om zaken te doen. Daarom vond je ze eerder ook niet in grote organisaties. Ze zijn geneigd regels te veranderen, zijn snel verveeld. En meestal gaan hun ideeën verder dan protocollen en processen.

Maar met het toenemen van de digitale technologie zijn ook de grote bedrijven zich er meer en meer van bewust dat ze zich moeten aanpassen aan nieuwe tijden. Klanten willen immers dat merken meer bereiken – en dat sneller en beter dan ooit tevoren. En dat lukt niet met een traditioneel hiërarchische, top-down organisatiestructuur. Sterker, die maakt het alleen maar erger.

De reeds behaalde marktpositie leidt bij veel bedrijven tot zelfgenoegzaamheid. Kijk maar naar Blockbuster en Nokia. Die kozen ervoor om de waarschuwingssignalen te negeren en niet met de tijd mee te gaan. Je niet aanpassen aan marktveranderingen is dus levensgevaarlijk – dat hebben deze bedrijven wel bewezen. Ondernemend denken is dan ook de weg naar de toekomst. Ondernemers begrijpen dat de risico’s weliswaar groot zijn – maar de potentiële winst dat ook is. En die mindset zet bij uitstek aan tot creatief denken en het aangaan van nieuwe uitdagingen, zelfs bij de grootste bedrijven.

De vraag is dus: hoe laat je je werknemers ondernemend denken? Vijf tips.

1. Luister
In hoeverre sta je open voor nieuwe ideeën? Leert je leidinggevend team van anderen, wie dat ook zijn en wat ze ook doen? Een cultuur die ondernemend denken aanmoedigt, ontstaat niet uit het niets: die is gecreëerd, stap voor stap, doordat de leidinggevenden goed observeren en luisteren. En laten we wel wezen: de meeste mensen luisteren niet, maar zenden alleen hun eigen gedachten.

En dat terwijl goed luisteren de sleutel is van story-telling. De sleutel ook om kansen te herkennen. Het moet onderdeel zijn van je organisatiecultuur, zodat iedereen binnen het bedrijf kan herkennen wat de klanten echt nodig hebben. Om ondernemend denken te bevorderen, moet je echter niet alleen goed luisteren, je moet ook goed communiceren. Dit bevordert de samenwerking en een creatieve geest. Het communicatiekanaal moet openstaan, intern en extern. Praat met elkaar, door alle lagen van de organisatie heen, en vooral ook met de wereld buiten je bedrijf.

Een goede lakmoesproef om te bepalen of je salesmensen luisteren, is hen vragen: Wat is het volgens jou dat wij als bedrijf doen? Als het antwoord gaat over productverkoop of -oplossingen, is er een grote kans dat ze dit niet goed begrijpen. Als ze praten over klantproblemen en het creëren van bredere waarden, zitten ze op de juiste weg.

2. Respecteer ideeën
Ondernemers geloven in hun ideeën. Ze geloven ook dat andere mensen dit ook doen. Om ondernemend denken aan te moedigen, moet je diezelfde boodschap dus luid en duidelijk aan je werknemers overbrengen: we waarderen jou en je ideeën.

In een sterke organisatiecultuur kunnen medewerkers onafhankelijk, autonoom en ondernemend handelen, stelt medeoprichter van Airbnb Brian Chesky. En een IBM-rapport over het stimuleren van creativiteit binnen een organisatie in een complex tijdperk beschrijft hoe celloprofessor Wesley Baldwin ontdekte dat een stimulerende houding zijn studenten tot grote prestaties aanzette. Hij ontdekte dat wanneer hij bescheiden verwachtingen had van zijn studenten, deze ook naar die minimale verwachtingen presteerden. Maar als hij zijn eigen verwachtingspatroon aanpaste en zijn studenten aansprak alsof ze ware artiesten waren, waren hun resultaten verbluffend.

3. Vraag je af wat je als start-up zou doen
Start-ups, met name in de technologiebranche, staan bekend om hun vrije werksfeer. Denk maar aan bedrijven in Silicon Valley. Welke beelden komen bij je boven? Huisdieren die mee mogen naar kantoor, jonge ingenieurs op skateboards, Zumba-lessen in de namiddag. Hoewel je je kantoor niet hoeft te veranderen in een spelletjeskamer of hondenopvang, kan het geen kwaad om een start-upmentaliteit aan te nemen. Maak er een gewoonte van jezelf vragen te stellen: Wat zou je anders doen als je een start-up zou zijn? Hoe zou je je klanten dan aantrekken? Kortom: hoe zou jij je klanten zo snel mogelijk waarde leveren?

4. Kijk naar buiten
Week na week met dezelfde mensen praten levert alleen maar dezelfde resultaten op. Als je echt wilt veranderen, haal de buitenwereld dan binnen. Ondernemende bedrijven praten geregeld met mensen van buiten hun organisatie en luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Ze weten zo’n beetje overal waar ze kijken verse, nieuwe ideeën te vandaan te halen.

5. Moedig ontwrichting aan
De beste manier om je medewerkers als ondernemers te laten denken is hoogstwaarschijnlijk door ze aan te moedigen nieuwe inkomstenbronnen aan te boren – en ze daar ook voor te belonen. Dat is spannend. Maar verveelde werknemers krijgen zo zin om creatief te zijn. Natuurlijk is het onmogelijk om in een jaar duizend spin-offs van start-ups te bedenken. Maar het is goed om in ieder geval één mogelijkheid te hebben om klanten op nieuwe manieren te helpen. Omarm deze als grote onderneming en je zult merken dat je klaar bent om de concurrentie aan te gaan.

Bron: hrzone.com

Lees op Overpersoneelsplanning.nl ook over de kwaliteit van ondernemen.