Nieuws

feedback

Medewerker wil af van beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek voegt niets toe aan de eigen ontwikkeling, vinden medewerkers. Wat willen ze wel?

Het beoordelingsgesprek: u doet het vast, maar een kwart (27 procent) van uw medewerkers vindt het overbodig. Aan de eigen ontwikkeling voegt het in ieder geval niets toe, stellen ze. Hetzelfde geldt voor het functioneringsgesprek, 24 procent doet het liever niet.
Dat blijkt uit de HR Benchmarkt 2015-2016 van clouddienstverlener Raet onder 1.146 Nederlandse werknemers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid in verschillende generaties.

Lees ook: Continu feedback geven: zo doet Spotify dat

Nul ontwikkeling
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een deel van de organisaties helemaal geen ontwikkelinstrumenten aanbiedt. Meer dan een tiende (12 procent) van de Nederlandse werknemers geeft aan dat hun werkgever dergelijke hulpmiddelen niet aanreikt. Volgens medewerkers is het functioneringsgesprek nog altijd het meest aangeboden (61 procent) ontwikkelinstrument, gevolgd door opleidingen en trainingen (60 procent) en het beoordelingsgesprek voeren (58 procent). Die laatste is al jaren niet bepaald geliefd bij medewerker. De minst aangeboden hulpmiddelen zijn 360-graden feedback (12 procent), assessments (8 procent) en persoonlijkheidstesten (7 procent).
Hoe kunt u medewerkers het hele jaar door feedback geven? Lees het artikel met tips van blogger Janneke Schenning van opleider Schouten & Nelissen.

‘Faciliteer medewerkers te dromen’
Werkgevers kunnen wel wat creatiever omgaan met beoordelingsmethoden. Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet: ‘Vaak worden er bij de ontwikkeling van medewerkers standaardlijstjes afgevinkt. Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn hier een goed voorbeeld van. Deze gesprekken worden door alle betrokkenen nog vaak gezien als een ‘moetje’, in plaats van dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers. De behoefte aan deze traditionele vormen van ontwikkelhulpmiddelen neemt dan ook in rap tempo af.’
Hoe moet het dan wel? Van Commenee: ‘De medewerker wil graag zelf de regie over zijn ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat personeel gemotiveerd is en betrokken raakt bij de eigen groei. Het is daarom belangrijk om de koppeling te maken tussen de ontwikkelbehoeften van de medewerker en de snel veranderende eisen van de organisatie, want de verschillen hiertussen zijn vaak enorm. Geef medewerkers de kans om te dromen en faciliteer ze bij het uitvoeren hiervan, zonder top-down de organisatiewensen op te leggen.’