Blog

exitgesprek

Moeilijke posities in te vullen? 4 tips

Het recruiten van professionele kandidaten is en blijft een lastige opgave. Zeker in een economie die steeds meer tekenen van groei vertoont. Daarbij: de crisis van 2008 heeft recruiters en werkgevers die nog wel nieuw personeel aantrokken verwend gemaakt. In tijden van economische malaise is talent binnenhalen makkelijker. Nu de markten stabiliseren keert de status quo op de arbeidsmarkt terug. Zeker binnen bepaalde segmenten wordt het aanbod van talent weer krapper. Voor bedrijven betekent dit dat het aantrekken van die professionals weer bloed, zweet en tranen gaat kosten.

Op PW de Gids leest u de voordelen van e-recruitment, zoals lagere kosten, snelheid, laagdrempeligheid en interactiviteit. Bovendien: meten is weten!

Met de benen op het bureau, sippend aan je espresso, wachten op de reacties van kandidaten is dan ook niet meer genoeg om de beste kandidaten aan jouw bedrijf te binden. Benader de doelgroep van je vacature actief; start met het marketen van je posities. Hoe? 4 tips om je op weg te helpen.

1. It’s your network, stupid
Het eigen netwerk wordt te vaak over het hoofd gezien. Nu is het moment om actief gebruik te gaan maken van het netwerk dat jij en je collega’s ter beschikking hebben. Die jaren van LinkedIn-uitnodigingen accepteren gaan zich terugbetalen. Alleen het posten van een vacature op jouw feed is niet genoeg, je netwerk actief benaderen is the way to go. Post de vacature in relevante groepen en zorg dat hij wordt gedeeld – ook door collega’s. Trek de stoute schoenen aan en stuur berichten naar kandidaten die je interessant vindt. Be a recruiter, and recruit. Niet geschoten is altijd mis. En onthoud: alles is beter dan wachten en niets doen.

2. Promote the damn thing
Marketing houdt niet op bij de grenzen van je eigen netwerk. LinkedIn, Facebook en Google bieden instrumenten waarmee advertenties te promoten. Door het creëren van een job-marketingbudget kan de time to hire van je bedrijf drastisch omlaag. Start met het promoten op LinkedIn, dit levert snel resultaat en is relatief makkelijk. Bevalt het? Probeer dan ook eens Google. Pay per click adverteren lijkt duur, maar is zeer effectief bij het targeten van geschikte kandidaten. Daarnaast wordt Facebook steeds interessanter voor recruiters, dus neem daar ook eens een kijkje.

3. Probeer eens een job board
Hoewel social media worden geprezen als de holy grail van recruitment, biedt het internet meer dan LinkedIn. Job boards worden nog steeds veel gebruikt om recruiters in contact te brengen met kandidaten. Daarnaast is er een groot verschil tussen de mensen op social media en job boards. LinkedIn wordt gebruikt door mensen die al een baan hebben. Job boards worden vooral bevolkt door werkzoekenden. Door hiervan gebruik te maken maximaliseer je het bereik van je vacature.

4. Marketing hoeft geen geld te kosten
Het internet biedt bij uitstek gratis promotiemogelijkheden. Kijk maar eens naar de aggregators en verticals. Daarnaast kost het geen geld een Facebook- of LinkedIn-pagina te maken. Hetzelfde geldt voor het delen van content via relaties of groepen. Ook het registreren en plaatsen op job boards is gratis, evenals databasetoegang. Laat je leiden door de respons en oordeel zelf. Er is in ieder geval veel mogelijk, ook voor kleine budgetten. Alleen jij kunt er achter komen wat voor jouw sector werkt. En onthoud: uiteindelijk is een advertentie hetzelfde als een goede sales pitch. Wanneer overtuigend genoeg doet het internet het werk voor jou.

Dus begin vandaag nog met het marketen van die job!

Edwin Noordeloos is 
senior partner bij 
Jorte Recruitment Services