Recruitment, Werving & Selectie

Werkloos

Online kritiek: zo redt u uw employer brand

Negatieve reacties van medewerkers op uw organisatie kunnen uw employer brand aantasten. Hoe gaat u om met die negatieve kritiek?

Werknemers kunnen online lovend zijn over uw organisatie als werkgever. Maar ook kritisch of negatief. Hoe u het ook wendt of keert, dat is van invloed op de employer brand van uw organisatie. Maar het is ook waardevolle feedback die u mee kunt nemen om zaken te verbeteren. Een goede reactie op die kritiek is daarom belangrijk, betoogt Tico Andrea, Country Manager Nederland bij reviewsite Glassdoor.
Sinds de lancering van Glassdoor in Nederland zien we diverse beoordelingen de revue passeren. Zowel de positieve als de negatieve reviews vormen waardevolle feedback. Als recruiter, manager of CEO juich je positieve beoordelingen natuurlijk toe, maar hoe ga je om met de kritische noten die gekraakt worden? Hieronder vijf tips:

1. Reageer snel
Ook al verwacht de reviewer niet snel een reactie, zorg er toch voor dat je binnen afzienbare tijd reageert. Of kies bijvoorbeeld voor een standaard dag waarop je reageert op reviews. Dat is wel zo duidelijk voor de reviewers.

2. Bedank medewerkers voor hun review
Reageren hoeft niet altijd inhoudelijk te zijn. Je kunt medewerkers ook simpelweg bedanken voor hun review. Je vindt het zelf toch ook fijn als je gehoord wordt?

3. Probeer niet op alles een antwoord te formuleren
Wanneer je reageert op een review, kies dan gericht de elementen waarop je wilt reageren. Probeer niet op alles een antwoord te formuleren, maar verdiep je in de kern van de feedback.

4. Wees authentiek
Online ben je niet anders dan dat je in ‘real life’ bent. Reageer dan ook op reviews, zoals je in een gesprek met een medewerker ook zou doen.

5. Herken de positieve elementen
Ook al is een (oud-)medewerker erg kritisch, probeer dan toch ook de positieve elementen uit een review te halen. Misschien is de formulering niet helemaal duidelijk, vraag dan gerust om verduidelijking.

Over de auteur: Tico Andrea is Country Manager Nederland bij Glassdoor en blogt bij Hrbase.nl