Uitstroom

groei ontwikkeling opleiding

Schudt uw CEO de handen van de vertrekkers?

Aan de poort wordt kosten noch moeite gespaard om nieuwe medewerkers binnen te halen en te verwelkomen. Maar in offboarding mag wel wat meer worden geïnvesteerd.

In het onthaal van nieuwe medewerkers wordt bij de meeste organisaties flink geherinvesteerd. Online en offline programma’s en games worden ontwikkeld om nieuwkomers wegwijs te maken in de organisatie, de cultuur en structuur. Maar wie staat er aan de achterdeur als de medewerker de organisatie verlaat, vraagt Ido Shikma, Vicepresident HR Europe bij Prologis, zich af.
Een bijeenkomst met de CEO of algemeen directeur of andere executives maakt vaak deel uit van het programma. Deze investeringen worden steeds groter, terwijl werkend Nederland steeds mobieler wordt. In andere woorden: het gemiddeld aantal dienstjaren, vooral bij de jongere medewerkers, daalt steeds.

Kans op herhaald werkgeverschap wordt groter

In een aantal marktsectoren bedraagt het gemiddeld aantal dienstjaren twee tot drie jaar bij medewerkers onder de dertig. Dit betekent dat er een grote kans bestaat op een herhaald werkgeverschap, repetitive employment. Medewerkers zullen meerdere keren in- en uittreden bij dezelfde werkgever. Deze medewerkers kennen de organisatie goed en hebben weinig tot geen behoefte aan een onboarding-proces. Ook zijn ze snel inzetbaar en hebben ze vaak een goede relatie met de klanten en partners van de organisatie.

Top drie uitstroomredenen

Aan de andere kant heeft het offboarding-proces in veel organisaties een administratief en onpersoonlijk karakter. De nadruk ligt op het overdragen van werkzaamheden en het inleveren van mobiel, laptop en de leaseauto.
Een aantal organisaties voert exitgesprekken uit waarin wordt gevraagd naar de vertrekredenen. En steeds vaker worden analyses losgelaten op de data uit deze interviews om de top drie van oorzaken voor uitstroom te bepalen. In de meeste gevallen vinden we in de top drie: carrièreperspectief, de manager en salaris/beloning, in elke willekeurige orde. De redenen voor uitstroom vaststellen is belangrijk en zinvol. Maar zal dit de medewerkers aanmoedigen om terug te komen?

Lees ook: Zo voert u een exitgesprek

Laatste indruk blijft hangen

Naar mijn mening zullen organisaties baat hebben bij het investeren in hun offboarding-proces. De laatste indruk is vaak bepalend voor het beeld dat medewerkers hebben van hun vorige werkgever. Een mooi, persoonlijk afscheid vergroot de kans op herhaald werkgeverschap met alle genoemde voordelen.
Niet minder belangrijk is de reputatie van de organisatie op de steeds krapper worden arbeidsmarkt. Goede ambassadeurs zijn de meest effectieve manier voor het creëren en behouden van een positief imago. Tegelijkertijd vermindert zo de behoefte aan en afhankelijkheid van arbeidsmarktcommunicatie en dalen de bijhorende kosten. Dus wanneer gaat de ceo van jouw organisatie de handen schudden van medewerkers die de organisatie gaan verlaten?

Over de auteur: Ido Shikma is Vicepresident HR Europe bij Prologis, is blogger bij HRbase.nl en heeft maandelijks een column in PW|De Gids.