Recruitment, Werving & Selectie

shutterstock_social media hastagg

Social media geen sollicitatiekanaal

Terwijl HRM’ers social media steeds meer inzetten als wervingskanaal, oriënteert de sollicitant zich via deze kanalen op een baan. Match. Maar daadwerkelijk te solliciteren bij een bedrijf? Daarvoor laten sollicitanten het medium liggen.

De inzet van social media bij het zoeken naar een baan is met 6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.049 respondenten in opdracht VNU Vacature Media. De organisatie voert de survey uit om trends in mediagebruik bij werkzoekenden te meten. De stijging komt voornamelijk door een toename in het gebruik van Facebook. 37 procent van de kandidaten gebruikt social media tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan.

Social media niet voor sollicitatie

Maar ondanks de groei in de oriëntatiefase, blijft het daadwerkelijk solliciteren via social media achter. 82 procent heeft nog nooit gereageerd op een vacature via social media.
HR-managers lijken social media als wervingskanaal overigens steeds meer te omarmen, blijkt uit recent onderzoek. Daarin gaf 38 procent van de HR-managers aan het afgelopen jaar nieuwe aanwas te hebben gevonden via social mediakanalen. HR in de sociale sector blijken daar trouwens op achter te lopen: deze laten de kansen van social media vaak onbenut.

TIP: Weten hoe u social media inzet voor opleiding en werving? Bestel het boek HR & Social Media van Diana Russo en Inge Beckers.

Baan via vacaturesites
Online vacaturemedia is het populairste kanaal in de zoektocht naar een nieuwe baan. 93 procent van de werkzoekenden gebruikt online vacaturemedia in het oriëntatieproces. Hiervan reageert 76 procent op een vacature, waarvan 37 procent met succes een baan vindt.
Ruim 8 op de 10 werkzoekenden gebruiken vacaturesites in hun oriëntatie naar een (nieuwe) baan. Werkzoekenden waarderen online vacaturemedia vooral om hun uitgebreide aanbod en om de mogelijkheid om gericht te zoeken.

TIP: Lees over de voordelen van online recruitment op PW De Gids Vakbase. 

Advertentie in krant: het werkt nog steeds
Printmedia wordt door bijna zeven op de tien van de werkzoekenden gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan (68 procent). Hiermee blijft printmedia het tweede mediakanaal in het oriëntatieproces. Van de werkzoekenden die zich via een printmedium oriënteren, reageert 70 procent ook daadwerkelijk op een vacature. 39 procent van de sollicitanten vindt uiteindelijk via deze weg een baan.