Talentmanagement

exitgesprek

Talentmanagement: deze kansen laat HR liggen

Organisaties laten veel kansen liggen om het beste uit hun medewerkers te halen. Maak nou eens echt werk van talentmanagement!

Dat stelt Frank Oddens van Talentsoft in het zomernummer van PW De Gids. Volgens Oddens liggen er nog veel kansen op het gebied van coaching, opleiding en begeleiding van medewerkers. Hij noemt de belangrijkste.

Veel Nederlandse organisaties hanteren het traditionele planningsgesprek en evaluatiegesprek, met mid-year review en end-year review voor hun medewerkers. Want dit zouden uitgelezen momenten zijn om eens aandacht te besteden aan hun medewerkers; hoe ze presteren en in welke richting ze zich zouden willen ontwikkelen.

De traditionele aanpak is ‘uit’

Maar veel Nederlandse organisaties hebben niet in de gaten dat zo’n traditionele aanpak in het buitenland alweer op z’n retour is. Daar hebben ze gemerkt dat zo’n aanpak niet altijd werkt. Dat komt in de eerste plaats doordat er te veel generaties tegelijkertijd aanwezig zijn op de werkvloer.

Babyboomers willen op een andere manier worden aangestuurd dan jongeren, die op hun beurt dan weer anders willen worden gecoacht dan de babyboomers. Dus moet je maatwerk bieden. Wie dat niet doorheeft, wordt nooit een echt aantrekkelijke werkgever.

Bied continue coaching aan

Ten tweede moet je als aantrekkelijke werkgever je medewerkers de mogelijkheid bieden om continu gecoacht te worden. (Lees hier de best practice over continue coaching bij beste werkgever LCG.) Maar wel op aanvraag, want het is maatwerk. Loop je als medewerker tegen een vraagstuk aan, dan moet je daar meteen ondersteuning bij kunnen vragen, als je dat wilt. Zo hoef je dus niet te wachten op je voortgangsgesprek of, in het ergste geval, je eindejaarsbeoordeling om de kwestie ter sprake te brengen.

Die coaching is ook belangrijk, omdat medewerkers vandaag de dag meer en meer wisselen tussen zeer verschillende functies. Ze doorlopen als het ware verschillende carrières tijdens hun loopbaan. Een klassiek voorbeeld is een programmeur die eerst in de techniek werkt, vervolgens de overstap maakt naar een salesfunctie en daarna in marketing terechtkomt. Dat hele traject moet je als organisatie begeleiden en ondersteunen.

TIP! Hoe richt je de organisatie in voor een stroom van continue feedback? Kom naar het Congres Talent & Performancemanagement op 11 oktober in Breukelen. Bekijk hier het programma

Zorg voor opvolging van talent

Verder moeten organisaties ook meer oog hebben voor opvolging van medewerkers. Want ook dát is talentmanagement. Weet je welke mensen van kritisch belang zijn binnen je organisatie? Veel organisaties hebben daar geen enkel idee van. Vaak wordt er pas op het laatste moment over vervanging nagedacht, terwijl je in sommige gevallen al jaren van tevoren zou moeten beginnen.

Maak de individuele bijdrage van medewerkers zichtbaar

Om die personen die van kritisch belang zijn in beeld te krijgen, moet je ook weten wat iedereen oplevert voor de organisatie. Ook daar schort het nogal eens aan. Want we vinden misschien wel dat Mark een betere salesman is dan Erwin, maar waaróm we dat vinden? Er zijn goede gegevens nodig om dat te kunnen onderbouwen.

En als we die data toch verzamelen, kijk dan ook naar de mening van zijn collega’s in de organisatie. Want de sociale bijdrage die iemand aan een organisatie levert, kan minstens net zo groot zijn als zijn economische bijdrage. Neem bijvoorbeeld een programmeur. Hij doet exact wat hij moet doen, maar hij deelt ook nog eens ontzettend veel informatie op Yammer, het interne sociale netwerk van de organisatie.

Daarmee neemt die man een hele batterij junioren op sleeptouw. En die junioren delen zijn bijdragen, op hun beurt, ook weer met anderen. Die zaken kan je meenemen in coachinggesprekken, of in die traditionele jaarlijkse beoordelingen.

En: faciliteer!

En tot slot moeten we medewerkers ook eens goed gaan faciliteren. In veel organisaties vindt de IT-afdeling Bring Your Own Device nog te ingewikkeld. Maar iemand die fantastische presentaties kan maken op een Mac, moet je niet dwingen om met Windows te werken. Ook moet het echt eens mogelijk worden om thuis te werken, of waar dan ook. Medewerkers die hun eigen tijd kunnen indelen, zijn productiever dan medewerkers die in een keurslijf worden geperst.

Eigenlijk is het heel simpel: met goede begeleiding, coaching en ondersteuning haal je het beste uit je mensen. Dat weten we al jaren – laten we er dan ook eens naar gaan handelen.

Over de auteur: Frank Oddens vice president International bij Talentsoft. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Talentsoft en werd eerder geplaatst in PW De Gids #6.