Teamsamenstelling

Waarom je grijze muizen nodig hebt voor innovatie

Organisaties die innovatief willen zijn, moeten vooral niet te veel vertrouwen op creatieve werknemers. Om vernieuwende producten of diensten op de markt te brengen, heb je conformisten nodig.

Dat schrijft Ella Miron-Spektor, universitair docent Organisatiepsychologie aan het Technion-Israel Technologisch Instituut op de site van de Harvard Business Review. Miron-Spektor en enkele van haar collega’s bestudeerden een organisatie die een forum in het leven had geroepen waar werknemers met elkaar konden sparren over innovatieve ideeën. Na twee jaar waren en heel veel ideeën gelanceerd, maar niet een ervan was ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Volgens de onderzoekers komt dat omdat creatievelingen geen draagvlak weten te creëren voor hun ideeën. Ze houden niet van regels en creëren daardoor conflict. Conformisten zorgen voor cohesie, verminderen conflicten, volgen de regels en zorgen voor een team vol zelfvertrouwen, schrijft Miron-Spektor.

Uit de studie van Miron-Spektor en haar collega’s blijkt dat de meest succesvolle innovatieve teams uit niet meer dan 20 tot 30 procent creatieve denkers bestaan. De rest van het team bestaat uit 10 tot 20 procent conformisten en 10 procent mensen met een goed oog voor detail. De rest van de groep is gevarieerd en bestaat uit mensen die niet extra hoog scoren op een van deze drie cognitieve stijlen.