Nieuws

Waarom je mensen aan moet nemen die je liever niet hebt

Iedereen wil goede mensen hebben, maar managers hebben vaak de neiging om mensen aan te nemen die ze aardig vinden. Daarmee win je als organisatie de strijd niet. Juist degenen die je uitdagen, het niet met je eens zijn en niet te bang zijn om daar voor uit te komen helpen de organisatie vooruit.

Dat schrijft Amy Gallo, docent Public Policy aan de Brown University op de site van de Harvard Business Review. Gallo schrijft dat het belangrijk is om ook mensen aan te nemen die tegengas durven geven. “Dit zijn de mensen die voorkomen dat een organisatie blunders begaat.”

Het valt voor managers echter niet mee om leiding te geven aan mensen die hen echt tegen de haren instrijken. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van je vooroordelen jegens bepaalde personen en daar mee te leren omgaan. Als je denkt dat jouw antipathie zo sterk is dat je deze persoon niet meer eerlijk kan beoordelen, vraag dan advies van een andere manager die bekend is met het werk van deze medewerker. Vraag je regelmatig af op welke wijze deze medewerker een bijdrage kan leveren aan het team.

Linda Abraham, medeoprichter van comScores, een bureau gespecialiseerd in digitale analyses, neemt bewust mensen aan die ze niet mag, maar die de vaardigheden hebben die het team nodig heeft. Zij beschouwt deze mensen als “medicijn”. Het is misschien niet lekker, maar het kan de organisatie wel beter maken.

Gallo citeert Robert Sutton, hoogleraar aan de Stanford University de auteur van Good Boss, Bad Boss, die zegt dat je mensen die je irriteren mee moet laten werken aan de meest uitdagende projecten. Dit verbetert de samenwerken en levert meer feedback op.

TIP! Alles te weten komen over teamsamenstelling? Bezoek het congres Over Personeelsplanning op 10 december in Doorn