Recruitment, Werving & Selectie

wearables horloge pols vitaal vitaliteit

Werft u digital natives? Zinloos

Organisaties moeten stoppen met het werven van ‘digital natives’. De term brengt nogal wat vervelende consequenties met zich mee.

U bent op zoek naar een kandidaat die de online en techwereld kent als zijn broekzak en de term ‘digital native’ heeft dat allemaal in zich. Vandaar dat de term de laatste jaren overal opdook in vacatureteksten. En geef toe, het klinkt wel flashy. Maar de term ‘digital native’ gebruiken in een vacature brengt ook consequenties met zich mee voor werkgevers, waarschuwt Anne Loehr, bedrijfskundig consultant en veelgevraagd spreker op de Amerikaanse site Fast Company. Loehr geeft drie redenen om de term uit uw vocabulaire te schrappen.

Het discrimineert

Onbedoeld brengt de term leeftijdsdiscriminatie (>PW De Gids) met zich mee, meent Loehr. Wanneer een oudere werknemer dit tegenkomt tijdens de banenjacht – zelfs al iemand van achterin de dertig – zal hij of zij vermoeden dat zijn solliciatie verspilde moeite is: het bedrijf zal wel op zoek zijn naar een jonge kandidaat, iemand die opgegroeid is in de online wereld. Kortom: u sluit een grote groep potentiele goede medewerkers uit.

Met een beetje pech treft u als werkgever een kandidaat die de zaak aanhanging maakt of rapporteert bij het College Voor de Rechten van de Mens. In dat geval ligt de bewijslast bij de werkgever.

Lees ook: Bent u aantrekkelijk genoeg voor generatie Y?

Het sluit goede kandidaten uit

Naast het feit dat de term juridische consequenties met zich mee kan brengen, is de term ‘digital native’ en beetje een cliche geworden. Althans, zo zullen sommigen het zien. Hip taalgebruik, dat weinig specifiek maakt waar u als werkgever daadwerkelijk naar op zoek bent. En dat laatste kan de meest gekwalificeerde kandidaten afschrikken: die zullen duidelijke taakomschrijvingen voor de functie juist waarderen.

Het zegt niets over de cultuur

Niets is zo belangrijk als een match met de bedrijfscultuur. Als werkgever bent u niet alleen op zoek naar iemand met fantastische technische kwalificaties, uiteindelijk moet ‘de nieuwe’ ook gewoon een biertje kunnen drinken met zijn collega’s – of zich in ieder geval op zijn plaats voelen bij hen. En de term ‘digital native’ zegt daar niets over. Het impliceert een leeftijdsfase, maar ‘jong’ is geen organisatiewaarde.

Kortom: ga terug naar de basis, zegt Loehr. Welke waarden moet iemand hebben om succesvol te zijn in deze functie en dit bedrijf? En omschrijft welke vaardigheden iemand daarvoor nodig heeft. Bent u zoek naar een kandidaat die de ontwikkeling van de social media kanalen op kan pakken? Die een contenstrategie voor de organisatie kan bedenken? Zeg dat dan gewoon.