Arbeidsmarktanalyse

Werkgever durft ondanks crisis te groeien

Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) vindt dat zijn of haar bedrijf kan profiteren van de crisis. Bijvoorbeeld door kostenefficiënter en duurzamer te produceren of door fors te investeren in opleiding personeel en innovatie.

Dat blijkt uit onderzoek van Telfort Zakelijk en BusinessCompleet naar de gevolgen van de economische crisis bij Nederlandse ondernemers. Hieruit blijkt dat een meerderheid van de ondernemers (60 procent) denkt dat de economische crisis voortduurt tot zeker na 2015.

Het vertrouwen in het eigen bedrijf en de wens om te groeien is onverminderd groot; 96 procent van de ondervraagden geeft aan niet bang te zijn voor groei. Het MKB als banenmotor hapert wel. Bijna de helft van de ondernemers (46 procent) geeft aan voorlopig geen mensen meer aan te nemen, 31 procent weet dat nog niet. Wel zijn kennelijk de ergste ontslaggolven achter de rug: slechts 4 procent geeft aan dat er nog medewerkers uit zouden moeten.

Verder blijven ondernemers goed op de bedrijfskosten letten. Zo zegt 75 procent van de ondernemers dat ze willen besparen op activiteiten als bedrijfsuitjes.