Teamsamenstelling

Werkgever heeft liever teamspeler dan harde werker

Werkgevers willen het liefst dat hun werknemer een teamspeler is. Hard werken staat veel lager op het verlanglijstje. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau OI Partners naar de meest gewenste competenties.

De teamspelers moeten vooral goed zijn in het tevredenstellen van de klant, het motiveren van anderen en het halen van de belangrijkste doelen. Hard werken staat op de zesde plaats, en is daarmee net iets belangrijker dan waarde toevoegen en een bijdrage leveren aan het verbeteren van het eindresultaat.

In een whitepaper legt OI Partners uit hoe werkgevers ervoor kunnen zorgen dat werknemers de gewenste competenties krijgen. Bijvoorbeeld door werknemers zoveel mogelijk aan collega’s te koppelen voor projecten. De vraag of iemand goed heeft samengewerkt, zou volgens OI onderdeel moeten zijn van beoordelingsgesprekken.

Complimenteren voor goed werk
Het management moet volgens OI Partners op zijn beurt duidelijk maken dat teamwork, klantgerichtheid en het motiveren van anderen belangrijk worden gevonden. Bijvoorbeeld door ze te complimenteren voor goed werk en door informele bijeenkomsten te organiseren waar de werknemers in gesprek kunnen met hun leidinggevenden over belangrijke onderwerpen.

Die leidinggevenden moeten op hun beurt ook aan hun eigen competenties werken. Zo moeten ze bijvoorbeeld worden getraind in interviewtechnieken, zodat ze de juiste teamspelers aannemen.