Instroom

jongere generatie Y young professional stagiair

4 fouten die je niet moet maken als je millennials aanneemt

Als levendige demografische groep met een aanleg voor techniek zou de Generatie Y de sleutel kunnen zijn tot het succes van je bedrijf. Verpruts het niet!

Het is geen geheim dat de Generatie Y hand over hand het kantoor overneemt: zo maken ze in de Verenigde Staten in 2025 75 procent van de beroepsbevolking uit, bleek uit een recente studie van consulting en accountancy firma Deloitte. Over het algemeen zijn millennials slim, ambitieus en opmerkelijk goed ingespeeld op alle mogelijke soorten van techniek. Zij het dat ze hier soms wat meer relaxed mee omgaan dan oudere medewerkers.

En zeker, het klopt dat de houding van leden van de Generatie Y ten opzichte van werk kan verschillen van die van eerdere generaties – zo geven ze vaak voorrang aan lol, vriendschappen en flexibiliteit op de werkplek. Desondanks hebben sommige merken gigantische marketing-fouten gemaakt doordat ze niet begrijpen hoe millennials werken. Wat daarbij voor alles niet mag worden vergeten: het zijn net mensen.

Zo verleid je een jonger werkpubliek. En houd je dat ook vast.

1. Neem hun jargon niet over
Terwijl je zou kunnen denken dat je slim bent door taal als ‘YOLO’ en ‘Bae’ (babe: vriendje, vriendinnetje) te bezigen, zullen millennials daar waarschijnlijk direct doorheen prikken. Zo bekritiseert het nieuwe, parodistische Twitter-account ‘Brands Saying Bae’ bedrijven die proberen hip te klinken. De Wall Street Journal laat weten dat het in no time 7500 volgers had. De sarcastische tagline van het account luidt: Het is cool wanneer een bedrijf twittert als een tiener. Daardoor wil ik meteen zijn producten kopen. (Niet dus.)

2. Reduceer ze niet tot een stereotype
Millennials zijn even divers als elke andere generatie, dus wees voorzichtig met ze te bieden wat je dénkt dat ze willen. April vorig jaar toverde McDonald’s zijn geliefde mascotte om tot een stereotype moderne hipster: Ronald in cargo pants, een vest, gestreept rugbyshirt, en poserend voor een stenen muur op de bedrijfswebsite. Een storm van kritiek volgde. In Esquire noemde een commercieel producer het ‘de kerkoutfit van een seriemoordenaar’ en de bijbehorende hashtag van het bedrijf #RonaldMcDonald werd een plek voor Twitter-gebruikers om hun haat voor McDonald’s in het algemeen te uiten.

3. Denk niet dat je het redt door met geld te smijten
Een derde van de millennials zou het bij hun overweging om een baan aan te nemen belangrijker vinden om hun devices mobiel te kunnen gebruiken en een flexibele werkplek te hebben dan een topsalaris te ontvangen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Young Entrepreneur Council. Als je millennials wilt lokken, bied ze dan dus geen grote sommen geld. Bied ze een baan waarin ze kunnen groeien.

4. Onderdruk hun social media-gebruik niet
Met hun schare contacten op LinkedIn, Facebook en Twitter zouden je millennials weleens de sleutel kunnen vormen waarmee je de social media footprint van je bedrijf kunt vergroten. Eenvoudig gezegd: onderschat de Generatie Y niet. Zoals geparodieerd in deze recente video van Fast Company zijn millennials ook maar net mensen, met een ontiegelijke arbeidsethos die je bedrijf kan (en zal) voortstuwen in de vaart der volkeren.

Vraagt u zich af of u aantrekkelijk bent voor de Generatie Y? Hier leest u ook wat u kunt doen om ze te verleiden bij u te komen werken.