Nieuws

Groei

4 future proof competenties

Repetitief werk sterft uit. De organisatie van de toekomst levert toegevoegde waarde door het unieke en eenmalige werk van hun medewerkers. Met welke competenties zitten medewerkers in de altijd goed in de toekomst?

Het deel van ons werk dat herhaling bevat, kan steeds goedkoper worden gedaan en zal uiteindelijk worden overgenomen door machines. Denk aan het invoeren van gegevens in een systeem of het maken van een product. Maar uniek en eenmalig werk zal altijd blijven bestaan. En precies uit dat soort werk zullen bedrijven in de toekomst toegevoegde waarde halen van hun klant, betoogde management consultant Jeroen Busscher afgelopen dinsdag op het Congres Over Personeelsplanning in Doorn.

Welke vaardigheden heeft de medewerker van de toekomst daarvoor nodig? Busscher onderscheidt er vier:

1. Analytisch vermogen
Denk aan ambachtswerk, het maken van een speciaal product: Welk budget hebben we ter beschikking? Wat biedt de markt al en hoe zit het met onze communicatiekanalen naar de markt?

2. Creativiteit
Het verzinnen van een antwoord op een nieuwe vraag, of het geven van een nieuw antwoord op een bestaande vraag.

3. Organiserend vermogen
Een project besturen vraagt om begrip en timing. Collega x komt niet mee, of heeft geen zin, hoe pakken we dat aan? Wat is de manier van werken van onze leverancier?

4. Overtuigingskracht
Zorgen dat de klant of de groep meekomt: Ja, dat past precies bij u! Of: kom op jongens, wie doet er mee? ‘Dat is geen trucje wat elders goedkoper kan’, zegt Busscher.

Organisaties die inzetten op deze vier vaardigheden, kunnen hoog in de keten blijven, betoogde Busscher op het congres. ‘Deze vaardigheden zijn geen machineproductie. Voor deze vaardigheden en situaties bestaan geen standaard draaiboeken,’ zegt Busscher, ‘dat is eenmalig en uniek werk.’

Lees ook: 3 valkuilen bij het meten van competenties