Nieuws

shutterstock_duurzame inzetbaarheid energie vitaal

Bouw stevent af op kennistekort

De bouwsector ziet een groot tekort aan kennis aankomen. Het is een groter probleem dan het groeiend tekort aan handen.

De juiste competenties op de juiste plek: werkgevers in de bouw stoeien ermee. In de bouwsector heeft veertig procent van de werkgevers nu al moeite om de juiste medewerkers met de juiste kennis binnen te halen. Vooral installateurs en aannemers zeggen voor deze uitdaging te staan. En het aantal werkgevers met een kennistekort neemt alleen nog maar toe: van de werkgevers met meer dan twintig man in dienst verwacht nog eens 20 procent de komende twee jaar hiermee te moeten dealen. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 700 bedrijven uit de bouw- en installatiesector.

Ook het tekort aan ‘handjes’ speelt een rol in de sector, zo laat het onderzoek zien. Maar in vergelijking met het tekort aan de juiste competenties is dat minder urgent. Daar waar zo’n zestig procent van de bedrijven een kwalitatief tekort (kennis) ervaart of op korte termijn verwacht, is een kwantitatief tekort (handen) bij ´slechts´ vijf op de tien bedrijven aan de orde. Het tekort aan personeel geldt, evenals bij het kennistekort, voornamelijk bij installateurs, aannemers en de grotere bedrijven.

De sector is geen uitzondering: steeds meer sectoren hebben de afgelopen jaren een mismatch zien ontstaat tussen de aanwezige competenties en de benodigde competenties. Veranderingen in technologie en kennis gaan razendsnel en veel organisaties slagen er niet in de opleiding van hun medewerkers bij te houden op het benodigde peil. Ondanks dat talentmanagement een van de topprioriteiten is van HR, schiet opleiding van personeel bij veel werkgevers tekort.

De bouwsector heeft al jaren te maken met een grotere uitstroom van personeel dan nieuwe instroom, onder meer door de vergrijzing. Daarnaast wordt het bouwproces steeds complexer, waardoor het gevraagde kennisniveau steeds hoger komt te liggen. Strategische personeelsplanning was vijf jaar geleden al belangrijk, maar is nu absolute noodzaak, stelt USP. Werkgevers in de bouw moeten bijvoorbeeld flink werken aan hun retentiestrategieen om hun huidige talent aan zich te binden.

Bedrijven die dit al een aantal jaren goed aanpakken zijn bijvoorbeeld bouwbedrijf Hertzinger en VORM Bouw. Zij hebben tijdig de focus gelegd op duurzame inzetbaarheid van de eigen medewerkers. Een goede fit met en goede inzetbaarheid in de organisatie voorkomt dat kwalitatief goede en ervaren medewerkers het bedrijf verlaten. Anderzijds gaan tevreden medewerkers met plezier naar het werk en aangezien zij het directe contact met de klanten hebben, zal de klant het plezier ook ervaren. Dit zal sneller leiden tot positieve reclame in de directe mgeving van de klant en mogelijk nieuwe opdrachten voor uw bedrijf.

TIP: Hoe zorgt u dat uw duurzaam inzetbaarheidsbeleid medewerkers binnenboord houdt? Kom naar het Congres Over Duurzame Inzetbaarheid op 23 juni in Tiel. Bekijk hier het programma