Nieuws

shutterstock_opleiding cursus leren

De schoolbanken: ‘old skool’ of verleden tijd?

Medewerkers doen het overgrote deel van hun kennis op op de werkvloer, volgens het oprukkende 70/20/10-leermodel. Wat betekent dat voor de klassieke schoolbanken?

70 procent van hun kennis doen medewerkers op ‘door maar gewoon te doen’ en 20 procent krijgen zij via praktijkcoaching en begeleiding. Tenminste, dat zegt het 70/20/10-leermodel (2002) van Charles Jennings, dat aan terrein wint. Dat model is minder fan van de ‘klasssieke’ manier van leren waarbij medewerkers leren via cursussen en opleidingen. Je weet wel: in de schoolbanken. Slechts 1o procent van de kennis wordt daar opgedaan. Wat betekent dat voor het klaslokaal? Ruben Timmerman, oprichter van opleidingsvergelijkingssite Springest, geeft zijn visie.

Wat denk je: zullen de schoolbanken altijd blijven bestaan?
“Ik denk dat klassikaal leren altijd een belangrijke leermethode zal blijven. Vooral voor interpersoonlijke vaardigheidstrainingen blijven klassikale trainingen effectief. Het gebruik van webcams bij vaardigheidstrainingen is bijvoorbeeld in opkomst, maar je kunt op die manier nooit een face to face gesprek toetsen. En waar het om kennisoverdracht gaat, kan e-leaning een grote tijdsbesparing opleveren, maar een klassikale vorm kan weer helpen om rond de kennis meer context te krijgen van andere deelnemers of een docent.”

TIP! Lees meerdere visies op de opkomst van het 70/20/10-leermodel en het klassieke leren:
Van Erik van Steenwelle, directeur van opleidingsinstituut NTI Zakelijk
Van Drs. Judie van Breukelen, programmamanager bij Sioo – interuniversitair centrum voor organisatiekunde en verandering

Waarom is dat persoonlijke contact zo belangrijk?
“Het is niet voor niets dat bedrijven als Apple hun kantoren zó indelen dat mensen elkaar vaak ‘moeten’ tegenkomen, doordat er bijvoorbeeld maar één centrale kantine is. Toevallige interacties tussen mensen leveren waardevolle kennisuitwisseling op. Dit geldt ook voor leerprocessen. Face to face interactie kan namelijk een grote invloed hebben op de kwaliteit en de borging van leerstof. Leren op de werkvloer kan natuurlijk ook voorzien in de mogelijkheid voor onderlinge discussies, maar de interactie vindt dan uitsluitend plaats tussen collega’s.”

Welke vorm gaat ‘het klaslokaal’ in de toekomst aannemen?
“Externe klassikale trainingen kunnen juist inspireren doordat men daarbij in een andere omgeving is en van de andere deelnemers frisse inzichten kan opdoen. Bij de overheid wordt dit bijvoorbeeld gestimuleerd met netwerkbijeenkomsten van verschillende instanties, zoals bedrijven dit in zekere zin ook doen tijdens congressen en seminars. Ik verwacht wel dat het klassikale aanbod meer onderdeel van blended leervormen wordt, zodat bedrijven profiteren van de tijdswinst en efficiency van e-learning en tegelijkertijd tegemoet komen aan de behoefte aan persoonlijk contact.”
(Bron: PW De Gids #10)