Verdieping

HR vindt zichzelf nog niet klaar voor Big Data

Het is voor HR belangrijker om de aandacht te richten op Big Data dan op bijvoorbeeld de inzet van social media.

Dat zeggen experts op het gebied van talentmanagement en werving naar aanleiding van een enquête door Monsterboard.

Tijdens het Monster Year Event, het jaarlijkse klantevenement van Monsterboard, zijn de aanwezige HR professionals gevraagd naar het belang en de toepassing van Big Data. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat de HR afdeling nog niet klaar is voor Big Data. Iets minder dan de helft (46%) van de ondervraagden gaf aan niet te weten of Big Data de basis is van het personeelsbestand van de afdeling. De rol van Big Data lijkt hiermee voor veel HR professionals nog onduidelijk terwijl experts het als één van de belangrijkste ontwikkelingen beschouwen.

“Van de data waarover onze klanten nu beschikken wordt op dit moment nog weinig gebruikgemaakt. Terwijl er veel winst valt te behalen, bijvoorbeeld in het ontsluiten van data. Recruiters zouden hun huidige recruitmentstrategie moeten afzetten tegen wat in de komende jaren gewenst is. Wat wordt en kan er gemeten worden en wat willen we in de toekomst weten en meten? Zo kan bepaald worden of de huidige strategie tegemoetkomt aan die van de toekomst of dat extra informatie van kandidaten/werknemers nodig is”, zei Gian Zandonà, managing director van Monsterboard, tijdens de discussie.

Maar opvallend weinig HR professionals zijn echt bekend met de voordelen van Big Data zoals bijvoorbeeld het meten van de ROI op investeringen. Ook dit is een gemiste kans vindt panellid Otto Pettinga, recruiting director van Accenture: “Recruitment kost een hoop geld, dus is het erg belangrijk dat je weet waar je investeringen moet doen, anders is het schieten met hagel. Je moet weten welke kanalen werken en wat de ROI van deze kanalen zijn.”

De vindbaarheid van bruikbare data is hierbij van essentieel belang, dit is echter in veel gevallen niet de specialiteit van HR professionals. Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group was het daarmee eens en ging zelfs zover door te stellen dat het inhuren van een data-analist beter is dan ook maar één euro uitgeven aan een social mediaspecialist. Social media is volgens Waasdorp een prima middel voor sourcing, maar heeft zich tot nu toe niet bewezen als effectief kanaal voor recruitmentcampagnes. Een dataspecialist voor één dag in de week inhuren kan al heel veel informatie opleveren en hoeft dus geen torenhoge kosten met zich mee te brengen, aldus Waas.

En wie uit eenvoudige analyses merkt dat zijn schaarse vacatures slecht worden gelezen en een lage conversie hebben, hoeft volgens Waas ook niet alles over een andere boeg te gooien. “Kijk eerst eens naar de vacature en ga die aanpassen op woordkeuze, boodschap en vindbaarheid. Denk aan pullfactoren en presenteer het bedrijf authentiek en onderscheidend. Zorg voor die paar zinnen waardoor mensen in beweging komen.”