Recruitment, Werving & Selectie

lach blij tevreden geluk employer brand

Kandidaat afgewezen? Geef ‘m geld mee

Een vervelende sollicitatie-ervaring van een kandidaat kan slecht zijn voor uw employer brand. Als u een kandidaat afwijst, moet daar wat tegenover staan.

We snappen het. Uw afdeling heeft geen tijd om alle honderd afgewezen kandidaten een persoonlijk briefje terug te sturen. Maar op andere manieren aandacht schenken aan de afvallers in sollicitatieprocedures is cruciaal voor uw employer brand. Doet u dat niet, dan kan dat u – letterlijk – duur komen te staan.

Kandidaten die na een negatieve sollicitatie-ervaring hun ‘vuile was’ buiten hangen, kosten geld. Zo stelt HR-adviseur Jon Porter in zijn blog op de Britse website HRmagazine. ‘Voor elke succesvolle sollicitant staan tientallen niet succesvolle kandidaten. Voor veel van hen is de sollicitatie-ervaring geen positieve. En dat zou wel zo moeten zijn.’

Ontevreden kandidaten kosten u geld

Hoe die negatieve ervaring de organisaties harde euro’s kan kosten, laat Porter zien met een voorbeeld van Virgin Media. Het Britse telecombedrijf onderzocht data van de kandidaten die bij hen hadden gesolliciteerd. Daaruit bleek dat 6 procent van hen tegelijkertijd klanten waren die zich na de afwijzing hadden afgemeld als klant. Dat kostte Virgin Media een omzet vergelijkbaar met 4 miljoen Britse Pond.

Marketeers weten dat ongelukkige klanten geld kosten. Ontevreden kandidaten vertellen immers direct aan vrienden en familie hoe ze de sollicitatie bij uw organisatie hebben ervaren. Gaat die ervaring via social media, dan verspreid het zich nog verder. Afhankelijk van welk onderzoek je erbij haalt, zal een ontevreden klant tussen de 9 en 15 mensen ‘infecteren’. Porter: ‘Daar heb je een business case om te investeren in het recruitmentproces om deze óók voor de afgewezen mensen positief te maken.’

Zo investeert u in een positieve kandidaatbeleving

Investeren in die beleving kost natuurlijk geld, geeft Porter toe. Maar de case van Virgin laat wel zien dat er ook verborgen kosten zijn wanneer de kandidaat zich niet goed behandeld voelt. Porter geeft daarop twee adviezen:

  1. Geef afgevallen kandidaten sollicitatie-advies

Individuele feedback geven aan elke kandidaat is voor veel bedrijven onmogelijk. Maar een beetje aanmoediging en advies in het sollicitatieproces laat zien dat u het als bedrijf waardeert dat mensen bij je komen solliciteren. Denk aan – online en offline – tips en workshops voor sollicitatiegesprekken en het verbeteren van het CV. Dat is een goede manier om aan het employer brand te werken.

  1. Geef de afgewezen kandidaten geld mee

Een grootse suggestie, dat begrijpt Porter zelf ook. Maar het kan lonen om kandidaten iets mee te geven als een bedankt voor hun tijd en moeite. Dat hoeft geen cash te zijn, maar een bedankje kan ook in de vorm van een kortingsbon voor diensten van het bedrijf.

‘Zoiets betaalt zichzelf uiteindelijk terug’, zegt Porter. ‘Bestaande klanten zullen er gebruik van maken en je hebt gelijk de kans om nieuwe klanten te werven. Ze waren immers positief genoeg over het bedrijf om er te komen solliciteren. Het is dus waarschijnlijk dat ze ook overwegen om klant bij je te worden. Wat je ook beslist, maak de ervaring met u als werkgever in ieder geval positief.’

Lees ook: Online kritiek: zo redt HR het employer brand