Nieuws

innovatie leidinggeven regie loopbaan medewerker schreeuw

Leidinggeven aan innovatie: zo doet u dat

Om continu te blijven innoveren, stimuleert PostNL zijn medewerkers mee te denken over vernieuwing. Elke dag weer. Hoe doen ze dat? En wat vraagt dat leidinggevenden?

Een flinke concurrentie kent PostNL. Groeiend zwaargewichten Coolblue en Bol.com zijn belangrijke spelers op de markt, en bovendien innovatief. Daarom werkt PostNL hard aan het innoverend vermogen van de organisatie. Een van de speerpunten van HR is dan ook om cocreatie te stimuleren.

Medewerkers worden gestimuleerd om mee te denken over vernieuwing, verbetering, hoe klein ook. Maar dat moet natuurlijk georganiseerd worden. Een van de manieren waarop PostNL die collectieve denkkracht wil gebruiken om tot sociale innovatie te komen, is de wedstrijd ‘50.000 mensen, 50.000 ideeën’.

TIP! Geïnteresseerd? Meer cases van sociale innovatie hoort u op het Congres Anders Werken op 15 november in Breukelen. Bekijk hier het programma.

Werknemers dienen innovatie in in creativiteitswedstrijd’

In deze wedstrijd worden het uitvoerend personeel aangesproken hun ideeën voor verbetering, verandering of vernieuwing in te dienen. In de wedstrijd kan elke medewerker die weet hoe iets beter anders of mooier kan, zijn idee indienen. Daarbij komen 300 bruikbare ideeën los, die door een deskundige jury beoordeeld worden op haalbaarheid en rendement.

Ongeveer twintig ideeën gaan door naar een volgende ronde waar de medewerker er een businesscase van maakt samen met een controller. Van deze twintig worden er vijf ideeën gekozen die in de praktijk uitgeprobeerd worden. Daarvan blijft er een winnend idee over dat geïmplementeerd wordt door de de indienende medewerker, die daarvoor vrijgesteld wordt.

Cocreatie vraagt ‘ballen hebben’ in leiderschap

Maar het stimuleren van cocreatie en innovatie vraagt natuurlijk ook om een bepaald soort leiderschap. Wat betekent goed leiderschap bij PostNL? ‘Je business kennen, ondernemer zijn, een duidelijke visie hebben waar je zelf in gelooft, ballen hebben, mensen kunnen enthousiasmeren voor jouw geloof en vooral goed luisteren naar anderen,’ stelt Albert Rodenboog, Directeur Productie van PostNL. ‘Met name door mensen die kritisch zijn en de goede dingen zeggen en je durven te confronteren als je de fout in gaat. Organiseer die tegenspraak dus.’

Lees ook: SPP belangrijkste taak van manager in 2016