Recruitment, Werving & Selectie

trouwen huwelijk stel getrouwd ring

Recruitment en HR: trouwen of scheiden?

Recruitment wordt steeds meer sales en komt daarmee steeds verder af te staan van HRM. Tijd voor een nieuw ja-woord.

Recruiters en HRM’ers praten niet lekker met elkaar. De twee komen steeds verder van elkaar af te staan. Geen goede ontwikkeling, stelt Ardienne Verhoeven in haar blog op HRbase.nl.

Recruitment wordt meer en meer sales. En daarmee losgeknipt van de supply chain van HRM. Een slechte ontwikkeling naar mijn idee. Recruitment verwordt tot een te smalle expertise. Laat de ‘twee bloedgroepen’ een gezamenlijk doel nastreven: human capital inflow management

Nieuw: de ‘inflow manager’

Introduceer een aparte expertise naast HRM. Een ‘inflow manager’ voert de regie over de instroom van vast, flex, inhuur, zzp. Van het werven tot en met de onboarding. Verantwoordelijk voor het verkopen van uw employer brand op de markt en voor het opvolgen van dat verhaal na binnenkomst gedurende de eerste 6 maanden. Maar ook de inkoop van flex en de engagement van flex-medewerkers valt onder deze regie. Omdat vast en flex steeds vaker uitwisselbaar zijn.

Regie over selectie

De inflow manager is een goede gesprekspartner voor de lijn, heeft een grote kennis over de (internationale) arbeidsmarkt, weet ‘binnen en buiten’ nauw met elkaar te verbinden, vindt optimale oplossingen in welke vorm van sources ook. Voert daarnaast de regie over de selectie. En houdt zich bezig met de eerste maanden na binnenkomst. Zodat verwachtingen worden waargemaakt. Of het om een vaste of flexibele medewerkers gaat.

De ‘sales’ expertise van de recruiter valt onder deze regie. En pas na die eerste periode komt HRM om de hoek kijken voor bij voorbeeld talent management programma’s of beoordelingen.

Vak apart

Instroom is een vak apart. In een markt waar organisatie grenzen vervagen, krapte ontstaat die strategische business impact heeft, waar hoogopgeleide nomaden tijdelijk bij je organisatie blijven. Dat kun je niet overlaten aan ‘sales’. En ook niet aan HRM met een te interne focus.

Ps: ik realiseer me dat dit een semantische discussie kan zijn. In sommige organisaties voert recruitment deze regie al. Zo investeerde tata steel hier veel energie in. So, What is in the name?Reageren? Ga naar dit blog op HRbase.nl.

Over de auteur: Ardienne Verhoeven is oprichter van HR-adviesbureau Workwonders en blogt regelmatig op Hrbase.nl over het optimaliseren van instroom binnen organisaties.