Recruitment, Werving & Selectie

Groei arbeidsplaatsen

Dit is de gemiddelde ‘cost per hire’

Organisaties gaven vorig jaar gemiddeld 7 procent meer uit aan recruitment. Vooral werven via professionele netwerken is populair bij werkgevers.

Na jaren van bezuinigingen gaven werkgevers in 2014 eindelijk weer meer uit aan de werving van nieuw personeel. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Bersin by Delloite onder Amerikaanse bedrijven. Deze stijging is te danken aan het feit dat de Amerikaanse economie en arbeidsmarkt langzaam aantrekken, waardoor werkgevers weer nieuw personeel kunnen aannemen zoals nu ook weer het geval is in Nederland. Vooral in schaarse functiegebieden als de technologie en zorg spenderen de Amerikanen flink meer.

De gemiddelde kosten om een open positie op te vullen lag vorig jaar op 4000 Amerikaanse Dollar, wat gelijk staat aan zo’n 3600 euro. Bij specialistische functies in de industrie kostte het vinden van gekwalificeerde mensen aanzienlijk meer: 5600 dollar, zo’n 5000 euro. Die extra kosten zitten ‘m vooral in de gespecialiseerde recruitment, wat lastiger en tijdrovender maakt.

Binnen de budgetten voor recruitment steeg vooral de uitgaven voor het werven van personeel via professionele netwerken. Gemiddeld gaven werkgevers daar 12 procent van het budget aan uit, drie keer meer dan drie jaar eerder. Toen ging 4 procent daar aan op. Organisaties lijken zich dus steeds meer bewust te worden dat ze deze kanalen moeten gebruiken om concurrerend te blijven op de arbeidsmarkt. In Nederland zal dit budget wellicht nog wel hoger liggen, want uit onderzoek blijkt dat recruiters nergens ter wereld zo veel gebruikmaken van sociale media als in Nederland.

Vacaturesites blijven onverminderd populair: 19 procent van het budget dat aan externe recruitment wordt gespendeerd, gaat op aan deze bron. Bersin by Delloite signaleert ook een trend dat werkgevers steeds meer schuiven van de algemene naar de specialistische vacaturesites.