Nieuws

Werkgever kan jong talent niet binden en boeien

Jonge werknemers weten vaak niet op welke flexibele arbeidsvoorwaarden zij recht hebben, en laten zich daarom minder makkelijk door hun werkgever verleiden om in dienst te blijven.
Dat blijkt uit het rapport Talking About My Generation: Exploring the Benefits Engagement Challenge, gemaakt in opdracht van financiële dienstverlener Barclays. Volgens professor Paul Redmond  van de Liverpool University zijn de traditionele benefitspakketten gemaakt door babyboomers voor babyboomers. En waar babyboomers dan ook uitstekend uit de voeten kunnen met een standaardpakket, willen de jongere generaties meer flexibiliteit in hun arbeidsvoorwaarden.87 procent van generatie X en Y zijn ontevreden over hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Een op de tien werknemers overweegt zijn werkgever te verlaten als zij in een andere baan betere flexibele arbeidsvoorwaarden denken te krijgen.

Volgens Katharina Photiou, directeur van Barclays, zijn er drie dingen die een werkgever kan doen om het benefitspakket beter aan te laten sluiten bij de wensen van generatie Y. Zij noemt dit noodzakelijk om talent voor de organisatie te kunnen behouden.

  • Ten eerste zorg ervoor dat je begrijpt hoe de generaties van elkaar verschillen. Veel van de jongere werknemers gaan er al niet meer vanuit dat ze een huis zullen kopen of een pensioen opbouwen, zegt Redmond. Dat geeft hen een onafhankelijkheid waar werkgevers mee om moeten leren gaan.
  • Daarnaast moeten benefitspakketten niet alleen flexibeler zijn, maar ook meer op maat gesneden voor jongere werknemers.
  • Ten derde krijgt de overgrote meerderheid (90%) van de werknemers geen financiële begeleiding vanuit de werkgever. Als werkgevers willen dat hun werknemers de flexibele arbeidsvoorwaarden echt waarderen, moeten ze ervoor zorgen dat zij die begrijpen.