Recruitment, Werving & Selectie

jongere generatie Y young professional stagiair

Werkgever laat mobiele sollicitant zitten

Doordat Nederlandse bedrijven hun wervingssites weinig mobiel toegankelijk maken, lopen zij de groeiende groep mobiele werkzoekers liggen.

Veel ‘werken-bij-websites zijn niet geschikt voor mobiel gebruik. Slechts 16 procent van de wervingssites van Nederlandse werkgevers heeft een wervingssite die geoptimaliseerd is voor mobiel- of tablet gebruik. Onderzoek van vacaturesite Indeed laat dat zien, die hiervoor 766 Belgische en Nederlandse recruitmentprofessionals ondervroeg. Bij Belgische werkgevers ligt het aantal mobiel toegankelijke wervingssites op 28 procent.
Werkgevers lijken hiermee achter te lopen op het zoekgedrag van potentiële kandidaten. Mobiele apparaten als telefoons en tablets zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. Uit eigen cijfers van Indeed blijkt dat hun website sinds 2014 voor het eerst meer bezocht wordt via mobile devices dan via een pc. Uit cijfers van Monsterboard lijkt het aantal werkzoekenden dat via mobiele apparatuur (>PW De Gids) speurt naar vacatures ook te stijgen, al geeft deze vacaturesite een lager cijfer aan.

Werkgever loopt millennials mis

In Nederland komt het bezoek aan de website in 51 procent van de gevallen binnen via een tablet of smartphone. ‘Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – zien we dat een mobile recruitmentsite een must is’, zegt Sander Poos, Benelux directeur van Indeed. Ook het Chartered Management Institute waarschuwde al eerder dat werkgevers op deze manier toptalent laten lopen. Uit hun onderzoek bleek dat 19 procent van de werkzoekenden vond dat het employer brand beschadigd raakt wanneer zij de site niet op hun smartphone kunnen bekijken.
Het ontbreken van mobiele wervingsmiddelen kan voortkomen uit een gebrek aan kennis bij werkgevers, zo laat het onderzoek zien. Van de Nederlandse bedrijven is bijvoorbeeld de helft niet op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België is dat 62 procent.

Recruitment toekomstproof maken

In ons land geeft dertig procent van de werkgevers aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitmentproces, waarin ook zaken als het sollicitaties zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.
Of bedrijven hun wervingssite meer toekomstproof gaan maken, valt af te wachten. In Nederland bekijkt zo’n 18 procent de mogelijkheden van mobile recruitment en geeft 16 procent aan van plan te zijn om in de toekomst een mobiele app te maken voor hun recruitment.

TIP: Wilt u meer uit uw recruitment halen? Kom naar de sessie Deep Data Recruitment op de eHRM Conference op 24 september.