Nieuws

anders werken

Hoe gaat een team écht anders werken?

De overgang naar Het Nieuwe Werken (HNW) is voor veel organisaties een grote uitdaging. Hoe zorg je dat een team deze cultuurverandering goed oppakt? “Het gaat om het veranderen van gewoontes.”

Dit zegt Sarah Cherif, directeur-eigenaar van CUTESolutions – The Habit Company. Op het OHNW -congres, op 3 december in Veenendaal,  geeft ze een workshop over hoe je nieuwe gewoontes kunt ontwikkelen. “De echte verandering gebeurt daar, wanneer mensen in hun dagelijkse werk anders beginnen om te gaan met resultaten, met elkaar en met hun tijd en energie”, aldus Cherif.

Je moet dus klein beginnen, en niet meteen inzetten op grote verandertrajecten?
“Het Nieuwe Werken is cultuurverandering. Concreet komt dat neer op het veranderen van de gewoontes van mensen. En als je de gewoontes wilt veranderen moet je inderdaad kleine stappen maken om tot je ambitie te komen. Gewoontevorming verander je niet zo makkelijk namelijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gewoontes vaak vernieuwing in de weg zitten. Mensen rekenen vaak te veel op wilskracht, maar houden dan te weinig rekening met hoe gewoontevorming echt werkt. En dit heeft minder met wilskracht te maken dan we geneigd zijn te denken. Gewoontevorming heeft zo zijn eigen wetmatigheden waar we moeten rekening mee houden, als we de gewoontes van mensen willen veranderen.”

Cherif komt veel bij banken en telecombedrijven over de vloer, waar HNW wordt ingevoerd. “We zien dat 60 tot 90 procent van de teams niet meteen warmloopt ervoor. Of de mensen hebben er schrik voor: ze willen niet meer verantwoordelijkheid, meer thuiswerken of ze geloven niet in kostenbesparing. Dus hoe ga je dan die gewoontes aanpakken? Door ze verder te laten kijken. De motor voor verandering is namelijk altijd aanwezig, zoals de werkdruk die te hoog is, of er is te veel ziekteverzuim. Wij kijken hoe we dat kunnen gebruiken. Maar dat kan alleen in stappen.”

Je zoekt dus extra motivatie op?
“Uit ervaring weten we dat gewoontevorming niets met motivatie te maken heeft. Heel veel gewoonten hebben we zonder daarvoor gemotiveerd te zijn. Zoals koffiedrinken. Dat doen we omdat het hoort of omdat het er altijd is. We volgen vaak de weg van de minste weerstand. Wij kijken hoe de gewoontevorming werkt binnen de organisatie en maken daarmee de verandering makkelijker. Dat werkt beter dan proberen je mensen te overtuigen met argumenten.”

Hoe werkt dat in de praktijk?
“Stel je hebt een team dat meer resultaatgericht moet werken en worstelt met zijn verbondenheid. De sleutelgewoonte is dan bijvoorbeeld feedback geven. Er moet meer feedback en openheid komen in de onderlinge communicatie. Hoe kunnen we dat vertalen naar de gewoonte? Je start klein. Mensen moeten leren uitspreken wat ze verwachten, en durven zeggen wat wel goed loopt. Is de planning op orde, dan zul je daar waarschijnlijk niets over zeggen.Tot die niet goed loopt. Zeg nu eens ook dat het wel goed gaat. Bedank elkaar. Stel de vraag na het teamoverleg wat je van de meeting vond. De eerste paar keren zul je weinig reacties krijgen, zeker als een team al langer met elkaar vergadert. Maar na een tijdje zal het er echt in komen. En voordat je het weet, geef je feedback op elkaar, zonder het door te hebben. Maar nogmaals, je moet echt klein beginnen.” (Bron: Overhetnieuwewerken.nl)

Meer weten? Sarah Cherif geeft op het Congres Over Het Nieuwe Werken 2015 op 3 december in Veenendaal een workshop over hoe je nieuwe gewoontes kunt ontwikkelen. Inschrijven is nog mogelijk!